De Wijngaarden van de Bourgonje

1 oktober 2015 - Beaune, Frankrijk

Zondagmorgen, nou we zijn beslist niet de enige kampeerders die de camping verlaten. Vandaag rijden we naar Beaune, ook alweer een plaats waar we al een aantal keren zijn geweest maar daarom niet minder aantrekkelijk. Het is heerlijk rustig op de route national en we schieten snel op. Na Macon zien we steeds meer wijngaarden op de hellingen liggen. Wat is dit toch een bijzonder stukje Frankrijk. Het verbaast ons dat alle druiven al geplukt zijn, we hadden gedacht dat ze in dit deel van Frankrijk later zouden zijn met de druivenpluk dan in het  Zuiden maar het is tegenovergesteld. We vinden op de gemeentecamping een plekje voor de camper en wandelen nog even de plaats in. Het is er , waarschijnlijk doordat het zondag is, nog redelijk druk. Beaune is een prachtige oude plaats met mooie oude huizen die iets sprookjesachtigs hebben. Maar er is wel veel achterstallig onderhoud te doen, wanneer dit niet gebeurt zal er over een aantal jaren weinig over zijn van deze bijzondere mooie oude stad. Bin het toeristenbureau dat we na enig zoeken vinden krijgen we een mooie fietsroutekaart. Want ons plan voor morgen is fietsen door de wijngaarden.

Maandag. Wat een prachtig weer voor een fietstocht, al staat er wel veel wind. 's Morgens doen we boodschapjes op de fiets, we lunchen bij de camper en gaan dan op pad. De route heetLa voie des Vignes. We zijn Beaune nog niet uit of we fietsen al dwars door de wijngaarden richting Pommard over smalle verharde paadjes met stenen muurtjes, het is me toch mooi. Natuurlijk zie je vanuit de auto wel dat er veel wijngaarden zijn maar als je er tussendoor fietst realiseer je je pas hoe onafzienbaar veel wijngaarden er zijn in de Bourgonje. De mooie plaatsjes zoals Pommard, Meursalt, Santenay zijn zo mooi. Ieder huis lijkt er te zijn van een wijnboer, het oogt welvarend, het ruikt overal naar most, de bloembakken zijn nog veelkleurig. Wat is hier fietsen prachtig. Als we aan het eind van de middag terug zijn hebben we veel energie verbruikt. De route was heuveltje op, heuveltje af en datmet de harde wind. We zitten voor de camper in een stoel, drinken iets en vallen alle twee in een diepe slaap. Ja zo gaat dat soms!