Lyon; Parijs in het klein

1 oktober 2015 - Lyon, Frankrijk

Vrijdag, ook deze dag beginnen we met mooi weer en natuurlijk de mistral. We verlaten Orange en natuurlijk rijden we weer via slalom weggetjes tot we de Rhone oversteken bij Pont Saint Esprit. Die weg langs de linkeroever van de Rhone, hoe vaak hebben we deze al gereden en nog steeds genieten we ervan. Danherkent de een een picknickplaatsje dan de ander. De kernenergie centrale bij Le Teil is nog altijd in gebruik en ik ben altijd weer blij als ik daar voorbij ben. Hoe dom kan ik zijn, alsof bij een ramp er alleen maar schadelijke gevolgen zijn in de directe omgeving......bij Tain d' Hermitage steken we de rivier weer over. Voor we het al kletsend in de gaten hebben zijn we al bij  Vienne en dat was eigenlijk niet de bedoeling. Ik had eerder weer willen oversteken omdat de camping bij Lyon waar we heen willen, in Dardilly ligt en dat is aan de westkant van de stad. Bij Vienne is het file, zoals zo vaak en ook gaat het stapvoets door de tunnels van Lyon, ach het hoort erbij. Op de camping is het nog redelijk druk, waarschijnlijk allemaal overnachters of mensen die net als wij een dagje Lyon gaan doen. Jaren geleden had de camping een heel slechte reputatie qua sanitair en onderhoud. Daarvan is nu niets meer te merken, het is een prima plek. Wel is het vervelend dat de wifi verbinding niet best is.

Zaterdag. Als we opstaan is het bewolkt en nog frisjes, het is even dubben voor welke kleding we zullen kiezen. We kiezen uiteindelijk toch voor blote benen en dat blijkt in de loop van de dag een prima keus te zijn. We gaan met buslijn 89 naar het eindstation en vandaar met de metro naar het place Bellecour. Gewapend met een stadsplattegrond gaan we de stad verkennen. We beginnen met de kabelbaan die ons brengt naar de Notre Dame deFourviere.    Als we over de weg langs Lyon rijden zien we altijd deze kerk en wat is het nu leuk hem van binnen te bekijken. Nog nooit zagen we een kerk die zo druk gedecoreerd is als deze. Geen stukje muur is er onbedekt, prachtige mozaïeken, die doen denken aan Byzantijnse kunst versieren de muren. Onder de hoofdkerk is nog een kerkzaal, die veel soberder is. We zagen dit ook in Lourdes. Hierna is het de hoogste tijd voor een kopje koffie waar we naar goed Frans  gebruik de hoofdprijs voor betalen. Terug op het place Bellecour is een grote manifestatie die te maken heeft met invaliden. Overal staan voorlichtingsstands, er is rolstoelbasketbal, en een enorme berg oude schoenen die hoger en hoger wordt. Wat daarvan de reden is? Verderop zijn er allemaal stands waar de mensen alleen met gebaren communiceren. Kortom een drukte van belang. Maar wel heel gezellig. We wandelen door het oude stadsdeel van Lyon en gaan even de kathedraal St.Jean binnen, die vergeleken met de Notre Dame erg sober is. Wel zijnde straatjes in dit deel van de stad heel pittoresk, de winkeltjes leuk en vaak gericht op de verkoop van allerhande lekkernijen. Nadat we wat hebben gegeten gaan we richting het mooie Hotel de ville en het schitterende gebouw van de opera. Op het plein voor het stadhuis is een aantal demonstraties aan de gang. Een tegen de bio industrie, een voor het behoud van dialect, een in verband met een staatsgreep in Burkima Fasso. Het gebeurt allemaal heel gedisciplineerd er is volop politie maar die hoeven alleen maar net als wij, toe te kijken. Rond zes uur stappen we weer in de metro om richting de camper te gaan. Wat hebben we weer een leuke dag gehad.