Terug in Yangon waar onze onvergetelijke reis begon

9 maart 2014 - Pagan, Myanmar

Vanmiddag omstreeks 3.00 uur zijn we terug in Yangon waar vier weken geleden onze reis is begonnen.

Woensdagavond rond 17.00 uur komen we na twee dagen reizen aan in het Shwe Hin Tha Hotel in Ngwe Saung beach. ThantZin heeft een bamboebungalow voor ons gereserveerd maar jammergenoeg staat deze niet meteen aan het strand en dat is nu juist wat we graag willen. Dus betalen we een fiks bedrag meer en hebben we een huisje meteen aan het strand met een schitterend uitzicht op de zee. Het is voor het eerst tijdens onze reis een bewolkte dag en er staat een harde wind uit zee. Nu maar hopen dat het morgen weer een strakblauwe lucht is want we willen toch wel graag nog een vakantiekleurtje opdoen.

De volgende dag is de lucht strakblauw en doet de zon volop zijn best ons te behagen. We doen weinig, Af en toe even de zee in, een wandeling van een uurtje langs de zee en meer is het niet. Tijdens die wandeling langs het strand zien we twee dikke rotsachtige stenen op het strand en wat is er bovenop? Juist twee gouden pagodes. zodra iets boven het maaiveld uitsteekt wordt Boeddha er vereerd. Immers niets en niemand is hoger dan Boeddha.

Voor ik het vergeet kleine jongens en meisjes die het klooster ingaan doen dat niet voor de rest van hun leven. Ze gaan op deze jonge leeftijd meestal voor een maand, later rond de 20 gaan ze opnieuw voor een maand en als ze gepensioneerd zijn nog een keer. Er zijn wel kinderen die altijd monnik worden maar dat zijn veelal kinderen van arme ouders, of weeskinderen. Het klooster trekt zich het lot van deze kinderen aan en zorgt dan voor hun scholing, geeft onderdak een pij en eten. Hoela ng je ook al monnik of non bent maakt niet uit, als je niet meer wilt mag je het klooster verlaten. Er zijn twee soorten monniken; zij die studeren en zij die mediteren.

Ziezo deze nadere uitleg was ik jullie wel verschuldigd na al mijn verhalen over donatie ceremonies.

Zaterdag is weer en actiedag. We hebben een boot besproken en willen bij een eilandje twee uur varen de zee op, gaan snorkelen. Dicht bij ons strand is snorkelen geen optie, de golven zijn veel te hoog, de zee te onrustig. Om 8.00 uur vertrekken we. ThantZin die nog nooit in zijn leven de zee is op geweest gaat mee. Hij is zo opgewonden als een kleine jongen. Met een piepklein schommelbootje worden we naar onze boot gebracht. Om met Ab te spreken niet echt een "zeewarig jacht". Maar met drie man bemanning moet het goed komen. Het begint ook goed, de boot zet vaart en we dansen over de golven. We zien vliegende vissen en dat is zo leuk! Ook zien we vin van een grote barcuda, jammer dT het alleen de vin is die boven wTer komt. En dan na 30 minuten varen stopt de motor. We dobberen roerloosrond op de hoge golven. En. Dat si wel een beetje spannend. Gelukkig is er nog een licht reservemotortje en na wT gepruts een boel rook en stank pruttelt de motor en varen we verder. Eindelijk komen we aan bij het eiland, maar het is een teleurstellend gebeuren. Er is geen strand en de golven zijn ook hier best hoog. Het snorkelen wordt geen succes, er is geen koraal, er zijn geen waterplanten en nagenoeg geen vissen. Rond 2.00 uur zijn we terug bij ons huisje.

Vanmorgen vertrekken we om 9.00 uur. Onderweg maken we nog een stop bij een werkkamp van olifanten. Op vier dieren na zijn alle olifanten in de jungle aan het werk. De vier die vandaag niet hoeven te werken mogen we eten geven en dat is leuk.

Weer terug in het hotel waar we vier weken geleden zijn begonnen is het even wachten op een kamer want met de reservering is er iets niet goed gegaan. Zodra het in orde is gaan we lekker op sjouw de stad in. 's Avonds eten we lekker Indiaas. Morgen om 11.00 uur komt ThantZin ons halen dan lunchen we bij hem thuis. Leuk! We vliegen om 4.00 uur naar Kuala Lumpur hebben daar een tussenstop van vier uur en dan naar Schiphol waar we dinsdagmorgen rond 6.35 hopen aan te komen.

Wat eenreis hebben we gemaakt. Natuurlijk toen we besloten naar Myanmar te gaan hadden we er al veel over gelezen, opgezocht op het wereldwijde web. Maar in alle opzichten overtrof dit land onze verwachtingen, behalve dan het snorkelen ha ha. Een land waar de industriele revolutienooit heeft plaatsgevonden, een land  met een totaal andere cultuur dan waar ook in Zuidoost Azie, een land waarin het totale dagelijkse leven doorspekt is met het Boeddhisme, een land met de meest vriendelijke hartelijke mensen die we ooit ergens tegenkwamen, een land waarin je iedere dag waant in een tijd twee honderd jaar terug. ThantZin een fantastische gids en chauffeur betre hadden we niet kunnen hebben. Al met al een prachtige reis waar we nog vaak en veel aan zullen terugdenken. Wat is reizen toch fantastich!,,en dan dinsdag kinderen en kleinkinderen knuffelen want hoe spannend andres indrukwekkend het allemaal ook is, het mooiste is en blijft thuiskomen.

1. Riet:
    Hey Jetteke en Dauwe!
    Wat een spannend slot van jullie enerverende reis en dat op zo,n "onzeewaardig" jacht.
    Goede vliegreis terug en jullie ploffen hier zo in de lente, kan niet beter!
    Tot gauw, knuffel, Ab en Riet
  2. Henk en Trijntje:
    9 maart 2014
    Mooi slotverhaal, heb een goede terugreis en welkom in Nederland in lentesferen! Beter kan haast niet. Liefs Henk en Trijntje
  3. Ellie Peereboom:
    9 maart 2014
    He Jetteke en Dauwe, mooi die uitleg van de kinderen die het klooster ingaan, Ik was al bang dat ze allemaal daar moesten blijven. Wat gaat de tijd toch snel,, en wat een indrukken waar we allemaal van mee hebben genoten.Dank je wel voor de mooie verhalen. Ik heb er van genoten. tot ziens thuis , liefs van mij
  4. Noah:
    10 maart 2014
    Wat leuk allemaal
  5. An en Roel.:
    10 maart 2014
    Wat ging de tijd toch snel.Jullie hebben een fantastische reis ge maakt en wij hebben mee genoten.Bedankt!
    Goede terugreis en groetjes van An en Roel.
  6. Elsemieke:
    11 maart 2014
    Wat jammer van het snorkelen, maar het heeft wel een spannend verhaal opgeleverd ;-)

Goede terugreis en tot snel!
  7. José Henkelman:
    11 maart 2014
    Welkom thuis in Assen in lentesferen. Bedankt voor alle boeiende reisverhalen! Tot gauw.