Steden bezoeken

21 maart 2015 - Shkodër, Albanië

De camping waar we in Evora overnachten is zo dicht bij de stad dat we er lopend heengaan. Het oude stadscentrum dat voor ons interessant is om te bezoeken is prachtig ommuurd. We wandelen de oude stadspoort door en drinken eerst maar eens kopje koffie op de Praca do Giraldo. We hebben de Portugese prijzen nog in het hoofd en schrikken van de 6.20 die we moeten betalen. Een aantal van de gebouwen dat aan de markt staat heeft mooie sierlijke moorse arcaden. De rue de 5e Outubro is een straatje dat vroeger veel antiekwinkeltjes heeft gehad nu zijn het bijna alleen nog winkeltjes met souvenirs die vast niemand mooi zal vinden. Er zijn mooie musea in de stad die we vast wel zouden bezoeken als we Bo niet als gezelschap zoud en hebben. Dat is het nadeel van een hondje mee op reis. Zelfs het park is voor ons verboden terrein. Evora heeft een prachtig 16e eeuws aquaduct dat 9 km lang is. Het leuke is dat in de stad er tussen de bogen van het aquaduct huizen zijn gebouwd. Het Sao Francisco staat in de steigers en kan niet worden bezocht maar gelukkig is de Capela dos Ossos wel open. Afzonderlijk van elkaar gaan we er binnen. In deze kapel zijn de beenderen en schedels van 5000 mensen verwerkt. Het is wel heel bizar en opmerkelijk is de spreuk die boven de deur hangt: wij beenderen die hier liggen wachten op de uwe. Tja.......

We lunchen op een klein terrasje ergens naar binnen gaat niet want zowel in Portugal als in Spanje mogen honden niet mee naar binnen. Als we alle straatjes in de oude binnenstad hebben bekeken wandelen we terug naar de camping.

Vrijdag, de 20e vervolgen we onze tocht. Vandaag willen we naar Caceres en zullen we overnachten op dezelfde camping als waar we ook op de heenweg overnacht hebben. We rijden langs marmergroeves, Dauwe heeft gelezen dat een heel groot deel van de marmer die wordt gedolven naar Italië wordt vervoerd en daar wordt verwerkt. De natuur waar we doorrijden is die van steeneiken en kurkeiken. Het is absoluut niet druk en we schieten lekker op. We rijden langs de plaats Estremoz waar een Middeleeuws aandoende bovenstad ons wel uitnodigt voor een kijkje, maar we kunnen de verleiding weerstaan. In Elvas stoppen we wel even om de ingenieuze vestingwerken te bekijken. Vijfhoekige bastions en vrijstaande hoekige ravelijnen vormen een ster en beschermen de muren van de stad. Hoewel de hele vesting er nog is, behoeft het zeker onderhoud.

Rond 1.00  uur komen we aan in Caceres. Onze reisgids is meer dan 15 jaar oud. Volgens de gids kunnen we parkeren op Plaza Mayor! Nou dat kan absoluut niet en zeker niet met een camper die meer dan 7.50 lang is. Gelukkig is Dauwe een goede chauffeur en loodst hij ons gevaarte de stad door om uit te komen op een parkeerplaats net buiten het centrum. De oude binnenstad is geheel ommuurd, de straatjes zijn nauw, de grote huizen die gebouwd zijn door Portugezen die in de 16e eeuw rijk waren geworden in Zuid Amerika, ogen donker maar wel indrukwekkend. We wandelen er een paar uur rond maar als bet begint te regenen houden we het voor gezien en zoeken we de camper weer op.

We eten 's avonds in het restaurantje bij de camping en traditiegetrouw spelen we voor het slapen gaan nog een spelletje scrabble.

Zaterdag. De camping in Caceres heeft op elke plaats een eigen toiletgebouwtje. Dat is best wel luxe, jammer is het dat er geen verwarming in is. Foei wat is het koud douchen in dat hok. Het zal vandaag slechts 10 graden worden en dat is met een harde wind echt niet aangenaam. We rijden de 200 km naar Salamanca over een autosnelweg waar we bijna de enige weggebruikers zijn en zijn rond lunchtijd in Salamanca. We doen eerst even boodschappen, lunchen in de camping en wandelen dan naar de oude binnenstad. De stad wordt genoemd als een van de mooiste Renaissance-steden buiten Italië. We kijken meteen bij binnenkomst onze ogen al uit bij het zien van de Catedral. De 110m hoge toren is prachtig versierd met beelden. Ook hier gaan we weer na elkaar naar binnen en doordat je weet dat de ander buiten staat te wachten gunnen we ons beiden onvoldoende de tijd om alles uitgebreid te bezichtigen. Het blijft dus bij een globale indru

1. An en Roel.:
    22 maart 2015
    Lieve Dauwe en Jet
    Wat komen jullie toch mooie steden tegen en zien jullie prachtige gebouwen. Wat een indrukken.
    Nog een fijne reis gewenst van Roel en An.
  2. Femmy:
    22 maart 2015
    Wat leuk om al die verhalen te lezen. Jullie moeten alle reisverhalen maar bundelen en uitgeven.
    Nog heel veel reisplezier.
    Liefs Fem