Prachtige panorama's, mooie oude steden, heerlijk weer....

24 augustus 2014 - Assen, Nederland

Vrijdag. Vandaag brengen  we een bezoek  aan de prachtige oude plaats Zadar. De camping ligt een eind buiten het centrum maar de wandeling erheen langs de havens is geen straf. De zon schijnt en de mooie boten zijn een lust voor het oog. Via een lange wandelbrug gaan we de oude stadspoort door en komen meteen uit op een groot plein waar het terras ons lokt! Gelukkig kennen ze ook hier Radler en het smaakt verrukkelijk. Hoewel de stad in de Tweede wereldoorlog zwaar is gebombardeerd zijn er nog prachtige geplaveide straatjes, mooie geveltjes en de overblijfselen van het oude Romeinse forum. Het is gezellig druk al horen we nagenoeg geen Nederlands om ons heen. We besluiten nog een pizza te eten en wandelen dan terug naar de camping. Nu niet langs de haven maar door de stad heen en met Dauwe als karrtlezer gaat dat prima. Het is tegen tienen als we terug zijn en het duurt niet lang of we gaan douchen en slapen. De vorige avond waren het de golven die ons in slaap susten nu zijn het de krekels.

Hoewel er geen wekker is afgegaan zijn we redelijk op tijd wakker en vertrekken we na het ontbijt. Zodra we weer op de kustweg zijn begint het grote genieten weer. Iedere bocht is een nieuwe ansichtkaart, de talloze eilandjes die voor de kust liggen, de intens blauwe zee, het land dat met rotsen eindigt in de zee. Het zijn panorama's die ons nooit vervelen. Af en toe doet het landschap ons denken aan Corsica maar daar was het destijds veel droger en de natuur meer verdord.

Het hele gebied is gericht op toerisme en we zien tientallen mensen langs de kant van de weg zitten met een bordje " apartaman of apartamani" . De concurrentie van kamerverhuur is kennelijk heel hoog.

Net als in Slovenie hebben ook hier de restaurants vaak speenvarken op het menu staan. De biggetjes draaien ' s morgens al rond boven het vuur en eerlijk is eerlijk het ruikt lekker.

We stoppen voor een bezoek aan de oude stad Trogir, deze staat op de werelderfgoedlijst. Nou dat is volgens ons volledig terecht. De stad die een van de parels van de Dalmatische kust genoemd wordt is een doolhof van kleine straatjes en hobbelige steegjes. Mooie pleintjes, souvenir winkeltjes en trendy zaakjes, kortom leuk om in rond te dwalen.

De camper staat mooi op ons te wachten en we rijden verder naar Split. De tweede stad van Kroatië gebouwd op de ruïnes van een Romeinse keizer. Het is voorwaar een hele klus om een parkeerplaats voor de camper te vinden,  het is erg druk, de parkeerplaatsen die er zijn staan vol en nergens is een P te zien. We besluiten richting de haven te rijden ook door een verkeerschaos en overvolle parkeerplaatsen en bovendien ongeschikt voor onze camper. Maar we hebben geluk; er komt een securityman van een cruise schip naar ons toe lopen en we mogen parkeren op de aanrijstrook van de boot als we hem vijf euro betalen. Dat doen we met plezier, we zijn blij een parkeerplaats te hebben. De haven van Split ligt vol kleine en grote jachten, veerboten die van en naar de eilanden varen en cruise schepen die eilandhoppen. Het is een drukte! Leuk om te zien.

Het Narodni Trg is het hoofdplein en met talloze terrassen een goede plek om wat te drinken. Ook in Split weer straten en steegjes geplaveid met stenen die door de eeuwen heen helemaal glad zijn gepolijst. Wat zullen die spekglad zijn bij regen. Er zijn genoeg bezienswaardigheden die om een bezoekje vragen maar daar gunnen we ons niet de tijd voor. Na een paar uurtjes zoeken we de camper weer op en dan is het niet gemakkelijk de stad weer uit te rijden. Het verkeer is een grote kluwen die stilstaat. Dauwe besluit de rij uit te gaan, keert om en rijdt op een andere maar erg doelmatige manier de stad weer uit.

De eerste de beste camping buiten Split is vol, dus verder dan maar. Na ongeveer 20 km. zien we weer een bordje camping maar de ingang is te smal voor de camper, dat is daarna nog een aantal keren het geval. Eindelijk komt er camping met een iets bredere ingang maar dan zijn we ook al bijna in Omis. Inmiddels is de lucht betrokken en de luifel is nog maar half uit of het begint te stormen, te regenen en te onweren. Snel gaat de luifel weer naar binnen, de kussens uit de stoelen maar dan is Dauwe al doorweekt. Het onweer is kort maar hevig, de regen enorm. En ik had nog wel willen zwemmen....

Zondagmorgen we staan op met een schoongewassen wereld, de blauwe lucht is weer onbewolkt. Na het ontbijt ga ik even lekker in zee zwemmen daarna weer de camper in. Vandaag is het ongeveer 200 km. naar Dubrovnik. De schitterende Dalmatische kustlijn verveelt geen seconde. We hebben een camping buiten Dubrovnik uitgezocht en hier is plaats voor ons. Gelukkig is er ook wifi. Voor de rest is het primitief en een rommeltje. Beneden ons ligt het dorpje en de zee en vandaar vertrekt iedere dag meermalen een boot naar Dubrovnik en daar gaan wij morgen gebruik van maken.

Ik probeer zo nog een foto bij te sluiten en vind dat ik voor vandaag weer genoeg heb vermeld. Een lieve groet aan alle lezers.

1. Marianne en Rien:
    24 augustus 2014
    Hoi lieve Mikkies,

Interessant verhaal. Julie zien wel veel he.
    We blijven jullie volgen en zien nu al uit naar jullie volgende verhaal.
    Liefs, groetjes,

Marianne en Rien
  2. Henk en Trijntje:
    25 augustus 2014
    dag lieffies. Super leuk om jullie verhaal te lezen. Ga zo door!
    Lieve groet.