Ken je het blog van die twee die naar Valencia gingen...... Die gingen niet!

7 september 2015 - Mataró, Spanje

Vrijdagmorgen, het is inmiddels wel droog maar nog koud en zwaar bewolkt; wegwezen dus. Na rijp beraad is de beslissing genomen niet naar Valencia te gaan, uiteindelijk is dat nog zo'n eind weg het is ons teveel kilomters binnen zitten. Dus rijden we vandaag naar Tarragona, een stad die ook op ons lijstje staat. De rit erheen is mooi, toch wel een tegenvallertje dat het weer hier minder mooi is dan we hoopten, het landschap ziet er zo mooi uit, het kan niet anders of je moet hier mooi kunnen wandelen en fietsen.

We rijden langs de stad Reus en al hebben we er voorheen nog nooit van gehoord volgens het informatiemateriaal dat we op de camping hebben gekregen verdient het een bezoek. Op een zanderige parkeerplaats vol kuilen met water net buiten het stadscentrum stallen we de camper. Het centrum vinden is gemakkelijk, voor we het weten staan we al op een mooi plein en lopen we eenstraat in die vol hangt met fel gekleurde slierten stof, die zeker een paar meter lang zijn. Wat hiervan de bedoeling is? Reus blijkt de geboorteplaats van Gaudi te zijn en aan die beroemde architect is dan ook veel in de stad gewijd. Het is druk op straat, waarschijnlijk toch ook een groot aantal toeristen uit het naburige Salou dat hier even iets anders zoekt dan zand en zee. De sfeer is gezellig, en dan ineens zonder enige waarschuwing barsten de hemelsluizen open. Het water spoelt door de straten, overal komen paraplu's en veelkleurige regencapes vandaan. Eerst duiken we mar eens een cafeetje in, maar ja daar kun je ook niet blijven zitten, dan een snuisterijen winkeltje maar ook daar zijn we op een gegeven moment wel uitgekeken. Dan toch maar het fel oranje en baby blauwe capeje  om de schouders en terug naar de camper. Als we bij de camper zijn loopt het water Dauwe uit de All stars, ach dat droogt wel weer.

Camping Torre de la Mora heeft voor ons een plaatsje near the beach en met het geluid van de branding als muziek vallen we die avond lekker in slaap.

Zaterdag. We staan een beetje op tijd op want we willen met de bus naar Tarragona. Die bus gaat om 10.21. We staan op tijd bij de bushalte maar om 10.30 nog geen bus. Dan komt er en vriendelijke mevrouw die ons vraagt waar we heen willen. Het blijkt dat we bij de verkeerde bushalte staan. Dat is pech. De volgende bus gaat om 12.00 uur. We kopen nog even groente en fruit bij een straatstalletje en lopen maar terug naar de camping. Op tijd staan we daarna bij de goede bushalte om naar de stad te kunnen.

Tarragona, is een stad die is gevestigd door de Romeinen, ongeveer 200 jaar voor het begin van onze jaartelling. Er zijn nog diverse overblijfselen uit die tijd die de moeite van het bezoeken waard zijn. We kopen een entreekaartje voor de vier verschillende Romeinse gebouwen voor de prijs van 3.75 (senioren prijsje  ha ha). We beginnen bij het Romeinse stadscircus, vanwaar we ook een mooi uitzicht hebben op het amfitheater. Er is niet veel fantasie voor nodig om je te kunnen voorstellen hoe het hier meer dan 2000 jaar geleden heeft uitgezien en met het reisgidsje in de hand kunnen we ook wel bedenken hoe het hier is toegegaan.  Hierna lopen we de stad in en gaan we heel gezellig uitgebreid lunchen en dat doen we zeker niet alleen. Alle tafeltjes zijn bezet met Spaanse families of toeristen. Hierna bezoeken we de Santa Maria kerk, de kathedraalvan Tarragona. Het prachtige grote roosvenster vraagt erom gefotografeerd te worden. De kerk is gebouwd op de grondvesten van de tempel gewijd aan Jupiter en een moskee. De bouw begon  in 1331. Het is een imponerend kerkgebouw waarin een groot aantal  kleine kapellen zijn gehuisvest, prachtige kunst te bewonderen is, een prachtige kloostergang loopt aan de achterkant van de kerk. Van de oude stadsmuren die vier tot zes meter dik zijn is nog 950 meter over. We lopen er langs en verwonderen ons zoals reeds zo vaak over de bouwmethodes uit de oudheid.

Het centrum van Tarragona is schitterend, het is heel authentiek je waant je honderden jaren terug in de tijd. Bijna alles is wandelgebied, nauwe straatjes, oude smalle Spaanse huizen, kleine winkeltjes, veel terrasjes, restaurantjes,  en overal is het brandschoon. Aan het placa del la Font is nu het gemeentehuis vroeger in de Romeinse tijd was er de renbaan. Dat is aan de vorm van het plein nog heel goed te zien. Rond het plein zijn alleen maar terrasjes en eetgelegenheden. Als we rond 7.00 uur terug zijn op de camping hebben we weer een prachtige dag beleefd.

Zondag. Niet maandag maar zondag wasdag, deze keer. De was in de machine doen eruit halen en ophangen dat zijn deze dag ongeveer de enige activiteiten die we verrichten. Voor de rest is het luieren op het strand in de zon. Wat een lekker luierdagje.

Maandag. Wat heerlijk alweer een zon die ons wakker kust. We verlaten Tarragona en rijden vandaag naar   Camping Barcelona in Mataro, ongeveer 30 km ten Oosten van Barcelona. De kustweg is af en toe heel erg mooi met uitstekende kliffen die eindigen in de blauwe zee. De C31 die we volgen gaat dwars door Barcelona en ik heb ook nu weer bewondering voor Dauwe zijn rijkunst.

We vinden een prima plekje op de camping, genieten nog een poosje van de zon op een ligbedje bij het zwembad maar rond 17.30 uur laat de zon zich niet meer zien en is het tijd voor dit relaas.

1. An en Roel.:
    7 september 2015
    Al weer een leuk verhaal.Hier met al die regen genieten we toch een beetje van het zonnige zuiden.
    Groetjes An en Roel.