Barcelona, een groot openluchtmuseum

10 september 2015 - Mataró, Spanje

Dinsdagmorgen, het weer is precies goed voor een bezoek aan de stad. Zon, maar niet bloedheet. Met de shuttlebus, service van de camping, rijden we gratis naar het hartje van Barcelona, het Placa de Catalunya. Wat een drukte, een grote mensenmassa, te vergelijken met de TT nacht in Assen. Twee maal eerder waren we in deze stad, maar een drukte als deze herinneren we ons beslist niet. We gaan wandelend eerst naar de Sagrada Familia, het symbool van de stad. Anton Gaudi kreeg in 1883 de opdracht voor dit kerkgebouw, hij dacht 10 jaar nodig te hebben voor de bouw, nu in 2015 is de kerk nog steeds niet voltooid. Gaudi zelf heeft het nooit een probleem gevonden dat de bouw zoveel meer tijd in beslag nam dan ooit verondersteld. " God zelf heeft ook geen haast" was zijn uitspraak. Jaren geleden hebben we bij ons eerste bezoek aan de stad, samen met Jasper, de kerk ook bezocht. Toen konden we na het kopen van een ticket gewoon naar binnen. Nu zoveel jaar later is het wel even anders. Een lange rij mensen, zeker meer dan 100 staat te wachten voor het ticketloket, heb je dan een kaartje mag je pas om 4.00 uur naar binnen. Wij besluiten het te houden bij een kijkje van de buitenkant. Er zijn in de buurt van de kerk veel terrasjes en we gaan eerst maar eens lunchen. Daarna nemen we de metro naar het Hospital de la santa creu I de sant Pau. Het is het grootste modernistische complex van Catalonië. Het is een ziekenhuiscomplex gebouwd tussen 1902 en 1930. Het bestaat uit een groot hoofdgebouw en 27 paviljoenen die met onderaardse gangen met elkaar verbonden zijn. Wat een schitterende bouwwerken, prachtig uitgevoerd in art nouveau stijl. Zowel de binnen - als de buitenkant van de gebouwen zijn zo mooi en kleurrijk. Wat is het terecht dat dit mooie complex op de werelderfgoedlijst staat. Er lopen nagenoeg geen toeristen rond en dat is na de drukte rond de Sagrada Familia een verademing. We maken weer gebruik van

de metro en gaan terug naar het begin van La Rambla, een van de bekendste straten ter wereld. Ik denk als je van bovenaf neerkijkt op La Rambla dat al die duizenden mensen lijken op hardwerkende mieren die rennen van hot naar her. Wij zijn ook een van die mieren en genieten wel van deze rol. Om 6.00 uur stappen we weer in de bus en als we om 7.00 uur terug zijn op de camping is het beste er wel af, zoals Jasper wel pleegt te zeggen. Tot rond 10.00 uur zitten we nog buiten, daarna wordt het echt te koud.

Dinsdag. Een dagje Barcelona is veel te weinig dus ok vandaag weer in de bus naar de stad. Voor vandaag geen grote plannen, meer de stad op ons in laten werken. We starten dan ook met een bak cappuccino bij de Starbucks, en sjouwen daarna verder. We kopen kaartjes voor de catedral de sante Eulalia, de belangrijkste kerk v. Het aartsbisdom Barcelona. Is de catedral van Tarragona al groot deze kerk is nog imposanter. Hoog, groot, veel kapelletjes en een enorm groot koor. We gaan met een lift naar boven en komen uit op het dak van de kerk. Heel bizar is dat iedereen fluisterend praat in de kerk en dat er in de lift jazz muziek klinkt. Je zou hier toch Gregoriaans gezang verwachten. Het uitzicht over de stad vanaf het dak is prachtig. In de kloostertuin achter de kerk lopen dertien snaterende ganzen volgens een legende beschermen zij het bouwwerk. De smalle straten rond de cathedral zijn schilderachtig mooi. Het wordt tijd voor een lunch en natuurlijk doen we dat aanLa Rambla. We bestellen paella, en om nou te zeggen dat het lekker is, beslist niet. Maar het kijken naar al de voorbijgangers en een naast ons neergestreken gezelschap Engelsen dat rechtstreeks is weggelopen uit een aflevering van Midsummer murders maakt alles goed. We genieten met volle teugen en kijken onze ogen uit. We wandlen verder en komen uit op placa Jaume waar alles in gereedheid wordt gemaakt voor de viering van 11 september de onafhankelijksheidsdag van Catalunya. Het placa Reial is met al de arcaden een plaatje op zich en het is jammer dat we muist hebben gegeten ook hier hadden we wel willen zitten. We gaan terug naar La Rambla en lopen door het standbeeld van Columbus, een grote loopbrug en nieuwe grote gebouwen herinneren we ons niet van een vorig bezoek. Als laatste brengen we een bezoek aan de mercat de Boqueria. Een heel grote overdekte markthal met alleen maar fruit, groente vlees en vis. Het is ook hier een drukte van belang. Fruit uit alle werelddelen ligt er uitgestald en het ene oogt nog lekkerder dan het ander. We kopen grote glazen fruitsap en smullen. Dan is het tijd om terug te gaan naar het grote plein. Het is fijn om in tegenstelling tot de vorige dag nu zitplaatsen in de bus te hebben, we komen minder moe terug op de camping.

Donderdag. Voor vandaag is regen voorspeld en dat komt uit. We hadden ons een dagje   luieren aan het zwembad en niksen op de lounchebedden voorgesteld maar dat gaat niet door. Misschien wordt het vanmiddag droog en kunnen we naar Mataro wandelen, er loopt een pad langs de zee naar het centrum. We zullen zien.

1. An en Roel.:
    12 september 2015
    We genieten nog steeds van jullie reisverhalen.Mooie foto,s van de stad.Zo krijgen we een goede indruk.Veel plezier en groetjes van An en Roel.
  2. An en Roel.:
    12 september 2015
    Hartstikke leuk.
    Groetjes An en Roel.
  3. Femmy:
    13 september 2015
    Leuk om al jullie verhalen te lezen. Een jaar geleden was ik in Barcelona, jullie verhalen komen me zo bekend voor. Groetjes