De gouden rotspagode Kyaiktiyo

15 februari 2014 - Rangoon, Myanmar

Na een relaxte avond buitenzitten volgt een mi nder geslaagde nacht. Dauwe wordt kots misslijk steunt,kreunt, boert, bed in bed uit en af en toe  moet hij overgeven, de arme jongen. Aanvankelijk heb ik nergens last van maar rond 500 uur voel ik me ook niet bijster fit. We slaan het ontbijt over en staan om 7.00 klaar om naar de rotspagode te gaan. ThantZin brengt ons naar het dorp en daar staan trucks met acht banken in de laadbak klaar om de gelovigen en ook niet gelovige toeristen naar boven te brengen. Het is er smoordruk. Honderden mensen, veelal gezinnen met kindertjes staan klaar om vervoerd te worden. Dauwe en ik klauteren in de laadbak en onder het motto er kan nog meer bij wordt er nog een aantal mensen de laadbak ingestuurd. Als een stel makke schapen laat iedereen het over zich heen komen. De truck rijdt in konvooi naar boven, bij bijzondere dagen rijden er 150 trucks de berg op en af. Ongelooflijk. De rit de berg op duurt een uur, afgronden, haarspeldbochten, wachten op tegenliggers het hoort er allemaal bij. Echt comfortabel is het niet en we zijn zo misselijk!

Eenmaal boven aangekomen betalen we entree en het klauteren naar de o zo heilige rots kan beginnen. Mensen die nietkunnen of willen lopen worden in draagstoelen naar boven gebracht. Vol verbazing beleven we het allemaal mee. En dan boven de wiebelende rots waar alles om draait. Diep gelovige mannen, vrouwen en kinderen beplakken de rots met blaadjes goud, steken geldbiljetten tussen de spleet van de rots, bidden vol devotie, duwen tegen de rots en als deze dan wiebelt is het gebed verhoord. Rond de rots zijn allemaal kraampjes, kinderen rennen er rond, monniken knikken vriendelijk, hele families zitten op kleedjes te picknicken en wij. Wij zijn zelfs te misselijk voor een glas water. We stappen weer in een truck en wandelen terug naar het hotel rollen het bed in, zetten de wekker op 11.45 en vallen meteen in een diepe slaap.

De middag is een kwelling voor mij. Ik voel me steeds zieker worden en op een gegeven moment vraag ik ThantZin te stoppen, hij doet dat meteen bij een klein miniwinkeltje. Ik mag gebruik maken van het toilet en moet vreselijk overgeven. Wat een smeerbede maak ik ervan. Gelukkig hangt er een douche en kan ik alles schoonspuiten. Ik ga achter in de auto liggen en slaap tot we aankomen in Hpaan.

Na een poos te hebben geslapen maken we nog een wandeling ik weer redelijk fit, Dauwe als een zombie. We eten een broodje, kopje cup of soup en gAan maar weer slapen, morgen nieuwe ronde nieuwe kansen.

1. Ellie Peereboom:
    15 februari 2014
    wat errug!!!! Ik hoop dat jullie snel opknappen hoor. Ik denk meteen aan dat eten wat jullie gisteren hebben gehad brrrr.
    En hoe warm het daar is en hoelang dat heeft staan te pruttelen!
    Maar jullie globetrotters hebben dit vast wel eens vaker meegemaakt, staat me iets van bij met Dauwe? Het is toch altijd weer oppassen met eten in die landen.
    sterkte en liefs van mij
  2. An en Roel.:
    15 februari 2014
    Hopelijk knappen jullie snel weer op.Erg vervelend om te ziek te worden als je op reis bent.
    Sterkte en liefs van An en Roel.
  3. Luna:
    15 februari 2014
    hey zombie opa en misselijke oma,
    BETERSCHAPPPPP!!!!!!!!
    X
  4. Femmy:
    15 februari 2014
    Jullie zijn wel doorzetters, petje af. Ik hoop dat jullie je gauw weer wat beter gaan voelen. Zo beroerd en dan toch de stoute schoenen weer aantrekken. Je zou eens wat missen, nee, dat staat niet bij jullie in de agenda, van harte beterschap.
    Liefs Fem
  5. Marianne en Rien:
    Hoi lieve Mikkies,

Wat een dagje zeg. Ontzettend jammer dat jullie alle twee zo ziek zijn geworden. Je kunt dan ook niet zo genieten van al dat moois. Ik hoop dat het snel beter gaat met jullie. Ik weet niet of het mogelijk is ivm de planning die jullie gemaakt hebben met de gids om een volledige dag rust in te plannen. Het zou jammer zijn dat de komende dagen ook zo gaan verlopenals gisteren.

Eterschap, dikke knuffel,

Marianne en Rien
  6. Jannie:
    Lieve alletwee,
    Wat ontzettend vervelend om zo ziek te zijn! We duimen voor spoedig herstel en een mooi vervolg van jullie belevenissen!
    Veel liefs jan en jannie
  7. Frans en Jose:
    lieve Dauwe en Jet,
    Hopen dat jullie inmiddels weer wat opgeknapt zijn. Het lijkt ons bepaald geen pretje om je in die omstandigheden zo beroerd te voelen. Jullie zijn wel echte die-hards. We genieten van jullie reisverhalen!