Van de ene bezienswaardigheid naar de ander....

14 februari 2014 - Rangoon, Myanmar

Donderdag, dit wordt me toch een drukke dag. We verlaten op tijd de stad Yangon en rijden langs een oorlogsbegraafplaats waar we stoppen om rond te lopen.27.000 jongens, allemaal geallieerden, allemaal zonen, vrienden, echtgenoten die niet gevraagd hebben om de Tweede Wereldoorlog. Ik word er verdrietig van.

hierna wijst ThantZin ons een bijzondere waringinboom. De Birmanen zijn zo bijgelovig. Ze geloven dat er een 'nats' dat is een geest, woont in de boom. Deze nats beschermt het verkeer. Koop je een auto dan breng je eerst een offer bij de boom om de geest gunstig te stemmen. ThantZin deed dat ook bij zijn eerste auto, maar deze ging meteen stuk. Met een grijns zegt hij dat de geest die dag heeft geslapen.......

het eerste Boeddhistische heiligdom is er een in viervoud. Vier enorme Boeddhabeelden 30 meter hoog zitten met hun rug tegen een rotsblok en kijken al vier windrichtingen uit. Ze stammen uit 1476 en zijn dus hartstikke oud.

We bezoeken een inwijdingsklooster voor monniken, de Maya Kalyani Sima. 600 jongens en mannen wonen hier en bestuderen oude Boeddhistische boeken. Morgen hebben ze examen en de tafeltjes waaraan ze zullen zitten staan al in gelid. We nemen een kijkje in de eetzaal, het is er muisstil, praten mag niet. De monniken eten op wat er die dag bij elkaar is gebedeld, dit is. Hun laatste maaltijd voor vandaag. de sfeer is heel rustgevend en vredig, rust en vrede is ook wat deze monniken uitstralen. De rode omslagdoeken, de kaalgeschoren koppies, de blote voeten.....het heeft wel wat.

Bij een Chinees restaurant wat er niet ooglijk uitziet eten we rijst met mushrooms en watergrass, een soort spinazie. Heel smakelijk is het niet maar we moeten toch iets eten.

De dag is nog lang niet om dus hupsakee de auto in en naar de volgende Boeddha. Dit keer de liggende Boeddha van Shwethalyaung( hoe je dit uitspreekt weet ik ook niet). Dit beeld is uit 994 55 meter lang en 16 meter hoog. Echt heel imponerend, om hem heen is een paviljoen van ijzer en staal gebouwd. Buiten ligt er nog een rustende Boeddha maar die is minder mooi.

We rijden langs enorme vuilnisbelten waar arme mensen weer hutjes op hebben gebouwd, foei wat stinkt het er. MaAR we moeten de auto uit want we brengen een bezoek aan de slangentempel. In een kleine tempel ligt een echte dikke Python te slapen op mooie kussens. Geld ligt op zijn lijf, mooie kleren voor de slang hangen aan de mant, de slang wordt grote macht toegedicht en dus wordt er volop aan geofferd! Ook door zij die wonen op de vuilnisbelt. Dit geloof ik snap er niks van.

Daarna weer een enorme pagode met een stoepa nog hoger dan die in Yangoon. We zijn echt overdonderd door enerzijds de enorme rijkdom rond Boeddha en anderzijds de jammerlijke armoe die we tegenkomen.

Als laatste bezienswaardigheid bekijken we het gerestaureerde paleis van een van de konigen van Myanmar maar leuker vind ik een kijkje in een werkplaats waar cheroots worden gevouwen. Rond tafels zitten vrouwen en meisjes tabaksblad te rollen, vullen het met gehakte tabak doen er een filter in gemaakt van maisblad, dan gaat er er een bandje om en de sigaar word dichtgevouwen.

hierna  rijden we door ons hotel Sunrise garden. Een mooie kamer met veranda uitzicht op de tuin. Hoe luxe mag het zijn. En dan ook nog buiten zitten tot bedtijd, het kan niet op!

1. Jannelies:
    14 februari 2014
    pfff.... een slangetempel. Daar had je mij echt niet naar binnen gekregen!!!! Verder ben ik echt wel jaloers hoor :)
  2. Marianne en Rien:
    14 februari 2014
    Dat was i derdaad een lange en imposante dag vol met prachtige bezienswaardigheden en grote tegenstellingen. Zouden die mensen daar echt gelukkig zijn met dat geloof. Vermoedelijk toch wel. Wij zouden zo niet meer kunnen leven.

Groetjes, knuffels

Marianne en Rien
  3. Riet:
    14 februari 2014
    Leuk om te lezen weer, Jetteke!
    We krijgen er zo een goed beeld van!
    Reuze interessant allemaal en lekker s,avonds buiten zitten, heerlijk! Wie weet krijgen we morgen nog wat van je te lezen en anders wordt het voor ons na een paar weken, bijna je hele boek in 1 keer.
    Heel veel plezier verder en we gaan proberen te sms-en/App-en vanuit Noorwegen.
    Dikke knuffel, Ab en Riet
  4. An en Roel.:
    14 februari 2014
    Ik denk dat je hier beter naar de Chinees kan gaan,maar dan mis je al die interessante Boeddha,s.
    Al met al een leuk verslag.
    Groetjes An en Roel.
  5. Ellie Peereboom:
    14 februari 2014
    ongelooflijke ervaring lijkt me dat Buddhabeelden van 30 meter hoog .....
    Ik zal er eens even een Buddha spreuk tegenaan gooien.

Terwijl je loopt eet en reist, wees waar je bent.
    Anders zal je het merendeel van je leven missen.

Maar zo te lezen houden jullie je echt aan deze spreuk!!!
    Liefs Ellie
  6. Femmy:
    14 februari 2014
    Wat een feest voor jullie, ik vind het heel knap dat jullie al die nieuwe indrukken kunnen verwerken en hoe jullie er mee omgaan. Super! Heel fijn om telkens weer te merken en te lezen over jullie verwondering en enthousiasme. Ik geniet van jullie reisverhalen, ben ook wel jaloers op jullie avontuurlijke . instelling. Heel veel plezier, liefs Fem
    Liefs Fem