Bezoek aan de Chauk Htat gyi pagode en de Shwedagon pagode

12 februari 2014 - Rangoon, Myanmar

Woensdag. Na het eerste deel van de dag met ons tweetjes in de stad te hebben gewandeld en daarbij volop hebben genoten worden we om 16.00 uur opgehaald door ThantZin. We rijden eerst naar de Chauk Htat Gyi pagode waar een liggende Boeddha  van 18 meter hoog en 70 meter lang is te bewonderen. Het is een imposant beeld , om de mond van de Boeddha speelt een raadselachtige glimlach, de voetzolen zijn versierd met 108 tekens daaraan kan men de ware Verlichte herkennen. Bij de pagode is een klooster waar 400 monniken wonen, studeren en mediteren.

Hierna rijden we naar de Shwedagon pagode. Deze pagode is de grootste bezienswaardigheid van Myanmar. Het is voor deBoeddhistische inwoners van Myanmar de meest heilige plek van het land.    De hoge gouden stoepa bevat 8 haren van de Boeddha en dat is een zeer heilig relikwie! Ook al de relikwieën van drie vroegere Boeddha's worden er bewaard.

wij, de niet gelovigen, kijken ons de ogen uit! met een lift gaan we naar het platform waar de vergulde stoepa is. Het terras rond de stoepa is 5.6 ha groot, er staan paviljoens met zeven of negen daken, de vloer is van marmer en het is allemaal goud wat er blinkt.de stoepa zelf is 98 meter hoog en heeft aan de basis een omtrek van 433 meter. Overal nissen met kleine Boeddhabeelden en nog 64 kleinere stoepa's. Het geheel is overweldigend mooi. De windvaan boven aan de stoepa is versierd met 1100 diamanten en 1400 edelstenen. Op de vaan staat een bol met 4350 diamanten waarvan een een diamant van 76 karaat. Nooit zagen we iets dat meer overweldigde, maar ja mama zei altijd:" lest heugt best" , "............

we lopen er rond op onze blote voeten en zijn diep onder de indruk van al het moois, maar ook van de vele gelovigen en de serene rust die er heerst. Hoewel we veel foto's maken kunnen die niet het totaal weergeven.

elke dag van de week kent zijn eigen dier en bijbehorende Boeddha, daar wordt flink geofferd, Boeddha overgoten met kopjes water en bewierrookt. ThantZin rekent uit dat ik geboren ben op een maandag en mijn dier is een tijger, Dauwe die op vrijdag geboren moet zijn heeft als dier een kleine hamster( ha ha).

om de geboortedag van een grootmoeder te vieren worden er kaarsen uitgedeeld om na zonsondergang olielampjes mee aan te steken zo mogen ook wij licht verspreiden. Wat een mooi gebaar.

Eenmaal buiten zijn mannen bezig sticky rice te maken. Op grote houtvuren staan enorm grote gietijzeren woks daarin word olie verhit dan gaat er rijst bij sesamzaad, honing zout en peper, stukjes kokos en pinda's. Drie mannen scheppen het geheel om met grote houten spanen. Het gerecht zal de dag na volle maan 's morgens na zonsopgang worden geofferd aan Boeddha. Wij krijgen als nieuwsgierige toeschouwers een schep sticky rice mee in een bananenblad. De Birmanen zien het als een bijzondere lekkernij, we gaan het uitproberen.

We worden door ThatZin afgezet om bij de 999 noodle shop te eten maar we lopen precies de verkeerde kant op en verdwalen, inmiddels is het hartstikke donker en alle straatjes lijken op elkaar. We vinden de straat van ons guesthouse terug en halen de Lonely Planet van boven. Daarin staat het adres van het restaurantje. Als we rond 900 uur teruglopen is de stad uitgestorven stil.

1. Ellie Peereboom:
    12 februari 2014
    WAAAUW wat een verhaal, en ik kan het me bijna niet voorstellen al dat goud en edelstenen. Maar ik zal vast de foto's later zien. Dat je een tijger bent dat wist ik wel maar Dauwe een hamster ? nee dat kan ik niet geloven. Dan had je hem al lang opgegeten hahahaha. liefs van mij
  2. Jannelies:
    12 februari 2014
    Ha, ha..... pap, kijk uit! voor je het weet wordt je verslonden door je tijger-vrouwtje!!! Een hamster.... vandaar je hoge aaibaarheidsfactor:) Ik zal een foto van je opsturen naar AH, wellicht kan je een plekje krijgen in een reclame spotje: HAMSTEREN!!!!!

dikke knuf uit Assen.
  3. Riet:
    12 februari 2014
    Wat weer een mooi verhaal, Jetteke, en ook je eerste.
    Wat zal jij je prettig voelen bij die warmte!
    En wij zijn ons aan het voorbereiden op de kou, op dit moment giert de storm om het huis.
    Prachtige foto van al die rijkdom! Jullie kijken vast je ogen uit.
    Dan kan je wel een tijger zijn, maar ook een ekster voor zover ik weet, dus genieten van al dat moois!

Tot een andere keer, liefs Ab en Riet
  4. Marianne en Rien:
    12 februari 2014
    Nu je het zegt, ik vind Dauwe eigenlijk best heel goed op een hamster lijken. En vooral dat stemmetje. Dauwe neem toch maar eens contact op met AH. Wie weet krijg je wel een uitnodiging voor een screentest. nog heel veel plezier.

Liefs Marianne en Rien
  5. Noah:
    12 februari 2014
    Lieve opa en oma, wat leuk om alles te lezen. Ik hoop dat jullie veel plezier hebben. Veel liefs van noah en de rest
  6. Luna:
    13 februari 2014
    Hey opa en oma, hoe meer ik lees over jullie rijs hoe jaloerser ik wordt. en hoe grager ik ook op rijs wil naar Azië. Haha dat hamstertje verklaart opa's zachte haren hihi. geniet er van
    X Luna
  7. Tryanka Westra:
    14 februari 2014
    Moi. Hier een zonnige Valentijnsdag, met nog niks op de mat vanzelf. Nou ja, bloemen passen ook niet door de brievenbus...
    Dauwe als éénhapscrackertje in de muil van de tijger, ach, da's de moeite van het kauwen niet waard. Wat zien jullie bijzondere dingen! En dat er niets gejat wordt... ongelooflijk.