De Col du Galibier en de Provence

27 augustus 2015 - Avignon, Frankrijk

Zondagmorgen, als we opstaan is het mooie weer van gisteren verdwenen. Het miezert en de bergtoppen liggen in de wolken. Omdat de vooruitzichten voor morgen nog slechter zijn besluiten we te vertrekken. Naar de col toe is het uitzicht nog best mooi, de wolken hangen wel rond de rond de toppen maar we hebben voldoende zicht. Leuk om hier te rijden en te bedenken dat gisteren al die mensen voor dat ene goede doel deze fietsten! Boven op de col verandert het weerbeeld ineens. Een dikke mist met niet meer zicht dan 50/75meter. Teruggaan is geen optie dus daar gaan we. Haarspeldbocht op haarspeldbocht, geen afrastering 15% naar beneden en geen zicht. Wat  ik blij dat Dauwe zo koelbloedig is en blijft, ik vind dit spannender dan hij. Ineens staat er ook nog een koe midden op de weg ons blatend aan te kijken met een blik: wat doen jullie hier? Na enig getoeter wandelt mevrouw verder, nog wel eens achterom kijkend.

we willen naar Vaison la Romaine en de hele prachtige tocht door de Provence kunnen we niet genieten van het ons zo geliefde landschap, regen en wolken. Dit is echt jammer. In Faucon bij Vaison vinden we een camping en nog steeds met regen draaien we de camper de camping op.

Maandagmorgen en nog is het water niet op. De hele nacht heeft het geregend en ook nu is het niet droog. In Vaison doen we even boodschappen en net als we weer in de camper zitten komt er een echte wolkbreuk. Wat een K weer. We gaan vandaag naar Avignon en gelukkig het wordt droog. Tegen dat we in Avignon zijn schijnt de zon weer en is de temperatuur aangenaam. We krijgen en nare plaats onder de bomen aangewezen en gaan zo snel we kunnen naar de stad. Zoals iedere keer worden we weer aangenaam getroffen door de gezellige sfeer in deze mooie oude stad. Het is al bijna 30 jaar gelden dat we met de kinderen het Palais du Pape bezochten, dus doen we het eenkeertje over. De Nederlandstalige audio guide geeft goede interessante uitleg. We hebben dan ook geen spijt weer een keer het palais te bezoeken. Daarna is het de hoogste tijd voorhet terras. We genieten van alles wat langs slentert. Wat is het nog een mooie dag geworden.

1. Tryanka Westra:
    27 augustus 2015
    Wat een schaapachtige koe!!!
  2. An en Roel.:
    27 augustus 2015
    Jammer van het slechte weer als je door de Provence rijdt.Groetjes en veel plezier.
    An en Roel.
  3. Siny:
    27 augustus 2015
    vanuit het herfstachtige NL genietend van jullie belevenissen.
    Na regen komt dus zonneschijn, wel zonde vd regen in de provence. gr wim en siny
  4. Ellie Peereboom:
    27 augustus 2015
    Wat een enge tocht is dat geweest..en ik zie Dauwe voor mij in die grote camper onverstoorbaar doorrijden langs de afgronden.. nog een kleine opmerking van de boerin van de Oosterstreek, een koe blaat niet hoor Jet die loeit hahaha
    liefs van mij