Aangekomen in Yangon

11 februari 2014

Dinsdagavond plaatselijke tijd 18.35. Na een vlucht van 12 uur een stop over van 3.5 uur op de luchthaven van Kuala Lumpur weer 2.5 uur vliegen en toen....aankomst Myanmar.De eerste indruk is een stoffig  droog land rode wegen en veel vergulde stupa's. De formaliteiten zijn vlug afgehandeld en we staan vrij snel buiten en de warme klamme hitte valt als een deken over ons heen. Oh wat lekker! Het ruikt zoals ZO Azie eigenlijk altijd ruikt; het is kortom het feest der herkenning. Bij de uitgang staat ThantZin onze chauffeur op ons te wachten met een bordje: " welkom Jetteke" wat een luxe. De auto wordt opgehaald en we vertrekken richting Yangon. Het verkeer rijdt rechts maar de meeste auto's hebben het stuur rechts. Dit verbaast ons. Als ik ernaar vraag blijkt dat gebruikte auto's bijna allemaal uit Japan komen en daar wordt links gereden. Het is even wennen zegt ThantZin. Soms is het even erg chaotisch maar beslist minder druk dan de weg van het vliegveld naar Bangkok. De infrastructuur doet denken aan India. Het centrum van Yangon is wel een heksenketel, maar er wordt niet getoeterd en iedereen doet rustig aan. Ons guesthouse ChanMyaye ligt echt down town. Het is gelegen in een straat met meerdere guesthouses, kleine winkeltje en eetstalletjes op straat. Het is er gezellig druk. Onze kamer is basic maar schoon en de familie die het guesthouse runt is vriendelijk. We spreken met ThantZin af om over een uurtje beneden klaar te staan om het e.e.a. te bespreken. Dat doen we op straat, op kabouterstoeltjes aan een kaboutertafeltje terwijl we mierzoete thee met melk drinken. We maken een globaal reisschema en een aantal hotels wordt geregeld. Onze chauffeur is een aardige vent en als het lukt voor een zeer schappelijke prijs ergens een kamer te reserveren heeft hij dikke pret. We doen het echt samen met de Lonely planet als gids erbij. Daarna gaan we met ons tweetjes aan de wandel. We wisselen de eerste honderddollar En eten bij 999 noodle shop. Het straatbeeld is zo leuk zo totaal anders dan het is in Europa. Overal kleine eettentjes met mini krukjes en dito tafeltjes. Kleine winkeltjes en straatkraampjes, opengebroken stoepen roodgekleurd door het uitgespuugde rode slijm en spuug dat zijn kleur krijgt van de betelnoten. De mannen dragen voornamelijk longyi's, de vrouwen trouwens ook, de wangen van de vrouwen maar ook de kinderen zijn ingesmeerd met een witte pasta thanaka, dat gaat zonnebrand tegen en verkoelt. De oude vrouwen roken Cheroots, dat zijn dikke sigaren. Al met al een leuk straatbeeld. Het is nu 19.40en we gaan nog even wat drinken, dan douchen en heeel lang slapen.

1. Jannelies:
    Lieve paps en mams,

Wat fijn om meteen al wat van jullie te lezen. Het klinkt goed! Geniet van alles wat jullie zien en meemaken en ga vooral LEKKER SLAPEN straks.
    Hier thuis is alles prima.

dikke kus
  2. Josita Verweij:
    11 februari 2014
    Wat fijn dat jullie goed zijn aangekomen! Geniet van de geuren, de mensen en de natuur. Met zo'n reisverslag leven we alles mee! Groetjes uit de Schanswal
  3. Ellie Peereboom:
    11 februari 2014
    Wat een energie, na zo een reis , heel leuk om te lezen en het huis op de foto is een lust voor het oog. Hoop dat jullie goed slapen zodat je morgen met frisse moed verder op avontuur kunnen gaan. liefs Ellie
  4. Marianne en Rien:
    Lieve Mikkies,

Geniet en rust maar lekker uit om de komende dagen alles te gaan bekijken. We kijken uit naar jullie erhalen.

Knuffels,

Marianne en Rien
  5. An en Roel.:
    11 februari 2014
    Het begint al interessant.Heel veel plezier.Groetjes An en Roel.