Juni in Jutland

10 juni 2015 - Hals, Denemarken

Mocht je bij het lezen van een mail van reislogger denken: ' ja hoor Jet ik vind het best alweer een reisverhaal van jullie, nu even niet'. Dan snap ik dat best. Maar vind je het wel, een beetje leuk, dan volgt hier ons relaas uit Jutland, Denemarken.

Zondagmorgen rond 8.30 uur rijdt de camper Assen uit. Het zonnetje schijnt, een mooi muziekje op de radio onze vakantie kan beginnen. Het is heerlijk rustig op de weg en voor we het in de gaten hebben zijn we de grens al gepasseerd. Bij een Raststatte drinken we een bakkie koffie in de zon, natuurlijk traditiegetrouw met een roombroodje.

Rond 2.30 uur zijn we in Denemarken. Het landschap waar we doorrijden is  verrassend mooi. Glooiende groene akkers, heel veel uitbundig bloeiend fluitekruid, veel wit bloeiende meidoornstruiken , hier en daar een paarse sering. Een feest voor het oog. Sommige oude huisjes hebben prachtige rieten daken met boomstammetjes op de nok. De boerderijen zijn groot en alles oogt welvarend en goed verzorgd. We rijden door tot Haderslev waar we een aantal kilometers buiten de plaats op de Gasevig strand camping een mooi plaatsje hebben met uitzicht op de zee.

De zee die we vanuit de camper zien lokt ons en we maken nog een mooie wandeling langs het strand. Het strand op zich is hier niet mooi, er ligt veel aangespoeld wier en er is maar weinig strand. Niet echt een strand voor kinderen om te spelen.

s Avonds vermaken we ons , hoe fout! Met tv kijken. We volgen de serie Broadchurch en zijn blij met de schotel op het dak.

Maandagmorgen na het ontbijt gaan we eerst de plaats Haderslev bekijken. Het plaatsje heeft een mooi oud  centrum. De bakstenen huizen hebben fraai gerestaureerde rococogevels. Het is wel te merken dat het maandagmorgen is, het is erg rustig in het stadje. We rijden door naar Kolding. Ook hier is het erg rustig. Het Koldinghus slot bekijken we alleen van de buitenkant.

Op de Husodde strand camping bij Horsens brengen we de nacht door. Het is net als op de vorige camping heel erg schoon, en prachtig sanitair in verwarmde gebouwen. Ook is de voor de trekkers een keurig ingerichte keuken met kookgelegenheden, ovens, en magnetrons.

Dinsdagmorgen rijden we naar Aarhus. We parkeren de camper bij de ingang van Den gamle by, een leuk openluchtmuseum. Het is eigenlijk een kleine oude stad in de stad. Meer dan 80 authentieke huizen, zakenpandjes, winkeltjes, bedrijfjes zijn hierheen verplaatst en nagenoeg allemaal ingericht. Het geeft ons een mooi beeld van het leven in Denemarken 150 tot 200 jaar geleden. Het voordeel van juni is dat het beslist nog niet druk is in dit topmuseum. We lopen er een paar uur rond en slaan geen huisje over. Via een schitterend park dat doet denken aan het Central Parc in New York lopen we terug naar de camper. Voor deze dag hebben we wel genoeg gelopen dus rijden we naar de camping in Lisbjerg, een paar kilometer buiten de stad. Daar genieten we met een boekje en een biertje van de zon.

Woensdag staan we ook weer op met zon al is het wel frisjes. We ontbijten buiten en na nog een kopje koffie rijden we de camping weer af. Er is een expositie Sculptures at the sea, en die gaan we eerst bezoeken. De camper parkeren we langs de kant van de weg. De expositie is vrij toegankelijk en open van 5 juni tot 5 juli. Het is er druk, diverse groepen kinderen van heel jong, tot pubers lopen er , wel of niet geïnteresseerd, rond. Maar ook ouderen,  moeders en vaders met kinderwagens kortom half Denemarken laat zich zien van zijn culturele kant. We lopen de 3 km lange expositie en verbazen ons menigkeer over het tentoongestelde. Er staan kunstwerken die we echt wel mooi vinden maar er zijn er ook bij??? Wat te zeggen van drie hopen zand, daarnaast een diep gat met een houten bekisting waar schoppen inhangen, legeconservenblikken  zijn opgestapeld of touwtjes in zijn gespannen.

Na de tentoonstelling wandelen we door Aarhus, hoewel de een kilometer lange wandelstraat volgens de reisgids bekend staat als de mooiste winkelstraat van Denemarken zijn wij niet echt onder de indruk.

In de KCK hebben we gelezen over een kleine camping van Nederlanders bij Hau en daar rijden we heen. De tocht er naar toe gaat door heel veel bouwland, heel groen maar niet erg afwisselend, eigenlijk een beetje saai. We zijn blij rond 5.00 uur op de camping te zijn. Waar we allervriendelijkst worden ontvangen. Een groot leeg veld is tot onze beschikking. We lopen meteen even naar het strand en genieten van de enorme rust die dit plekje heeft.

We eten nog wel buiten maar na de afwas rond 20.30 uur is het te koud om nog buiten te zitten. Het leuke is dat het om 22.00 uur nog zo licht is als overdag.

1. Josita Verweij:
    11 juni 2015
    Leuk om jullie weer zo te volgen!ik zoek de plaatsjes weer op en zo reizen we met jullie mee!
  2. Marianne en Rien:
    11 juni 2015
    Hoi lieve Mikkies,

Wij zijn wel een beetje jaloers op jullie, lekker op vakantie, maar dat komt voor ons straks ook wel weer.
    Wij kennen dat landschap waarover jij schreef. Wij zijn daar ook doorheen gekomen. Geniet maar lekker. We blijven jullie volgen.

Dikke kus,

Marianne en Rien