Het Tempehmeer

13 februari 2016 - Tempeh, Indonesië

Lieve lezers excuus voor de vele fouten in het vorige verslag. Mijn stuk was al de lucht in voor ik het kon nalezen en zo werden jullie bekend met de symptomen van de ziekte die me kwelt, door Luna genoemd: typtyphus! Ik hoop dat het vanavond beter gaat.

Zaterdagmorgen moeten we op tijd het bed uit, om 7.00 uur worden we geacht het ontbijt op te hebben. Nou dat lukt prima. We stappen in een smalle kano en gaan een snelstromende rivier op. Nauwelijks op pad, worden we geconfronteerd met het leven langs de oever van de rivier. Mensen wassen zich in het vieze bruine water, doen er de was en de afwas. Er wordt vriendelijk naar ons gezwaaid en als een waar koninklijk stel zwaaien we terug. We slaan een smalle kreek in en er is geen mens meer te zien. Alleen water en drijvende eilanden van groene waterplanten die ons soms bijna de weg versperren. We komen aan op het meer en zien overal drijvende huizen en drijvende eilanden planten. Bij een van de huizen leggen we aan en de bootsman neemt ons mee om het huis te bekijken. De bewoners die vissers zijn, zijn niet thuis. We worden getroffen door de eenvoud van het huis. Een grote ruimte, wanden bekleed met krantenpapier, een matras op de grond en de mogelijkheid om op een houtvuurtje te koken. Geen stoelen, een legkastje zonder deur voor wat kleren en dat is het. Geen sanitaire voorzieningen, geen elektriciteit, wel een mager katje dat ons kopjes gevend begroet. Dit is echt wel heel erg basic. Het uitzicht vanuit dit huis is iedere dag anders doordat het net als de drijvende eilandjes van waterplanten iedere dag zich verplaatst. We zitten een poosje op het bamboe vlonder en laten de rust op ons inwerken. Daarna varen we terug naar Sengkang.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ellie Peereboom:
    14 februari 2016
    wat een luxe leven wij dan in,afwasmachine,wasmachine ,droger enz,enz.
    Ik kan me voorstellen dat als deze mensen een kijkje konden nemen in onze huizen, ze hoogstwaarschijnlijk een grote cultuurschok te verwerken krijgen. Maar dat lijkt me ook op te gaan voor jullie? Het is bijna niet voor te stellen dat mensen nog zo leven..dat het bestaat een paar uur van ons vandaan...
    mooi beschreven Jetteke
    liefs van mij
  2. Riet:
    Lieve Dauwe en Jetteke!
    Dit is toch wel weer een heel bijzondere vakantie zeg!
    Interessant om te lezen enne... die typziekte van jou, daar lezen we gewoon doorheen hoor!
    Veel plezier verder!
  3. An en Roel.:
    14 februari 2016
    Het verhaal van de vorige keer was super en we vergeven je de fouten.We zeiden tegen elkaar,dat je wel heel erg moe moet zijn geweest.Dit laatste verhaal was ook erg interessant.Groetjes An en Roel.
  4. Femmy:
    14 februari 2016
    Wat hebben wij het dan goed. Dit zijn ook beelden die je altijd op je netvlies houd, denk ik.
    Je hebt het mooi weergegeven Jet, jij kan dat heel goed.
    Lieve groetjes voor jullie
    Femmy