Romeinse god Pluvius verslagen

8 september 2014 - Kato Gatzea, Griekenland

We verlaten het mooie meteoragebergte en rijden via goede wegen haar het schiereiland Pilion. Dat anno 2014 Griekenland niet echt een welvarend land is wordt ons wel duidelijk door de vele leegstaande bedrijvenpanden en verlaten fabrieken. Kleine dorpjes ogen nagenoeg onbewoond en veel huizen hebben dringend een onderhoudsbeurt nodig. Toch is de stad Volos niet arm te noemen en het is er druk op straat.

We rijden door tot Kato Gatzea een van de weinige plaatsen op Pilion waar je kunt kamperen. Er zijn twee campings en op aanraden van Henk en Ina kiezen we voor Sikia. We worden erg vriendelijk ontvangen en krijgen een mooie plaats toegewezen dicht bij het strand. Hoewel er donkere wolken hangen boven de bergen is het aan zee nog zonnig en we gaan zwemmen. De zee is heerlijk van temperatuur. Op de camping is een grote groep Nederlanders die deelnemers zijn van een ANWB kampeerreis. Het haalt de gemiddelde leeftijd van de kampeerders aardig naar boven.

Als we 's avonds nog buiten zitten en een spelletje Scrabble spelen doet Pluvius een aanval en het regent zo hard dat we niet meer onder de luifel kunnen zitten.

De volgende morgen, zondag dus, schijnt de zon en we gaan met de bus naar het stationnetje van de stoomtrein. Er is veel belangstelling voor het treintje en het is maar goed dat we redelijk op tijd zijn, anders is het maar de vraag of we nog mee hadden gekund. Sinds dit weekend rijdt het treintje alleen nog op zaterdag en zondag en dat verklaart wellicht de drukte. Het is een leuke treintocht van 90 minuten, met een snelheid van 20km per uur tuft het treintje door olijfgaarden, door verlaten dorpjes. Steeds weer hebben we prachtige uitzichten op de kustlijn van Pilion. We komen aan op het stationnetje van Millies. Vandaar gaat een rotspaadje naar het dorpsplein. Het is een stevige klim van een kwartiertje en dan zijn we op het pleintje met eeuwenoude dikke platanen. We zitten nog maar net op een terrasje of de eerste regendruppels vallen al. Gelukkig is er binnen ruimte genoeg en daar lunchen we. Na de lunch is het droog en we wandelen nog even door het kleine bergdorpje. Er blijkt een schitterend oud kerkje te zijn met indrukwekkend mooie wandschilderingen daarnaast hangt het bomvol met iconen. Wat is een Griek Orthodoxe kerk anders dan een Rooms Katholieke.  Met de bus gaan we weer terug naar de camping.

In de loop van de middag betrekt het opnieuw en dan krijgen we de ene wolkbreuk na de andere. Het water kolk als een riviertje voor de camper langs, bah dit is niet leuk! De regen duurt uren en buiten zitten is er niet meer bij deze dag.

Vanmorgen staan we op met zon en het ziet ernaar uit dat Pluvius is verslagen. Na de lunch stappen we op de fiets en we maken een prachtige tocht door de bergen. De ene haarspeldbocht na de andere en steeds weer met mooie panorama's. We komen door piepkleine dorpjes waar werkelijk geen mens te bekennen is ook op het dorpsplein wat toch het hart van zo'n plaatsje is heerst complete rust. Misschien heeft het met het tijdstip te maken. We stoppen bij het Agia Triada een klein klooster. We hebben geen idee of we naar binnen mogen tot ik een kast zie met daarin rokken. Dat betekent dat het rokken zijn voor vrouwelijke bezoekers die een broek dragen. Ik doe zo'n mooie rok aan, een oud t-shirt zit nog in de fietstas en we gaan het klooster in. Ook hier geen mens te bekennen, maar dat vinden we niet erg. We lopen wat rond, nemen een kijkje in het kerkje, maken stiekem foto's en zijn het er over eens dat de kloosterlingen vanaf hier een prachtig uitzicht op de omgeving hebben. Dan racen we de berg weer af, de hoogteverschillen in de bochten zijn groot en het is af en toe hard remmen, maar wel heel gaaf om te doen. Terug op de camping gauw de zee in, afkoelen! Wat weer een prachtige dag.

1. Henk en Ina:
    8 september 2014
    Leuk te lezen dat jullie ook met het stoomtreintje naar Millies zijn geweest. De camping is ons ook prima bevallen : wij hebben er zelfs 5 dagen gestaan . We vinden het heel leuk om jullie reisverslag te lezen en genieten ook nog steeds van het mooie Griekenland . ☀️
  2. Marianne en Rien:
    Hoi loeve Mikkies,

Weer een mooi reisverslag. En wat een rust he. Dat is wat anders als hier. En af en toe wat regen. Maakt niets uit. Geniet van de mooie omgeving en de rust.

liefs, groetjes,

Marianne en Rien
  3. Jannelies:
    Dag lieve paps en mams,

Wij zijn best een beetje jaloers hier thuis. Erg jammer van de regen, maar verder klinkt het toch echt geweldig!!!
  4. An en Roel.:
    9 september 2014
    Leuk reisverhaal.Zouden wel mee willen reizen.Fijn,dat het weer wat beter wordt.
    Groetjes An en Roel.