Delphi, Korinthe en Epivaros, van de ene bezienswaardigheid naar de andere.

12 september 2014 - Shkodër, Albanië

We laten Pilion, het vakantie eiland van enkele Griekse goden achter ons en gaan op weg naar Delphi.  De autosnelweg die nagenoeg zonder verkeer is heeft nog prachtig bloeiende oleanderstruiken en kilomterslang twee armige lantaarnpalen, we. Ragen ons af, voor wie?

De camping Apollon bij Delphi is prachtig gelegen. We vinden een plekje met een schitterend uitzicht op de bergachtige omgeving en de zee op de achtergrond.  Onze camping buren zijn Nederlanders zij vertellen ons dat de donkere wolken die opkomen heel normaal zijn. Iedere dag schijnt dat zo te gaan. Net als de luifel staat begint het te regenen, niet hard maar het koelt erg af. We zitten na het eten dus binnen.

De volgende morgen is de lucht strakblauw dat is fijn wakker worden. Hoewel we eerst het plan hadden lopend of met de fiets naar de opgravingen van Delphi te gaan besluiten we toch de camper mee te nemen. Dauwe heeft over een mooi klooster gelezen en misschien kunnen we ook dat vandaag bezoeken.

We parkeren de camper langs de kant van de weg en hebben vandaar al een mooi uitzicht op de overblijfselen van het gymnasium dat geheel lijkt op te gaan in de natuur. Het is net of de natuur en de ruïnes een geheel zijn, zo mooi.

Het heeft voordelen 65 jaar te zijn, of ouder, we krijgen bij het laten zien van de paspoorten een fikse korting op de entreeprijs van de opgravingen en het museum. Twee busladingen Japanners laten we voorgaan om oplopende irritatie te voorkomen en na hun gaan wij op pad. De hoge Dorische zuilen van de Apollotempel steken boven alles uit en ze vragen om gefotografeerd te worden. Je moet natuurlijk wel over een dosis fantasie beschikken om je te kunnen voorstellen hoe het er op deze plaats 2600 jaar geleden heeft uitgezien.

Het stadion waar de hardloopwedstrijden is nog heel gaaf. Zelfs de bank voor de scheidsrechters is goed te herkennen. Wat toch bijzonder dat er zo lang geleden al zoveel aandacht was voor sportieve prestaties.

Hoe langer we rondlopen, hoe meer we gaan herkennen in de ruïnes. We hebben gelezen over het watersysteem in de Griekse steden en opeens zien we goten, het leuke is dat we de uitgeholde stenen die gebruikt worden gootstenen noemen en ons dan realiseren waar het woord gootsteen dan we vandaag nog altijd gebruiken, zijn oorsprong heeft gevonden.

Het museum is prachtig, wat een prachtige beelden, ik zou alles wel willen fotograferen.

De camper heet ons weer welkom, we eten een broodje en gaan op weg naar Osios Loukas, een Byzantijns klooster. De weg erheen gaat over piepkleine kronkelende bergweggetjes en de richtingaanwijzers zijn piepkleine bruine bordjes. Maar we vinden het klooster. We hullen ons in voorgeschreven kleding en bezoeken het klooster. De schitterende mozaïeken maken een diepe indruk op ons. We zien geen kloosterlingen, slechts een enkele toerist en het geheel ademt rust en vrede uit. Wat fijn dat Dauwe gelezen heeft over deze mooie plek.

In het camperboek hebben we gelezen over een camperplaats bij een restaurantje en omdat er in de wijde omgeving geen camping is,  besluiten we daar te overnachten. Maar helaas, bet restaurantje is een kroeg geworden en overnachten mogen we er niet. Bij ruïnes in een klein stadje is ook een camperplaats volgens het boek, mooi niet! Dat is pech. Nu is de dichtstbijzijnde camping aan de rand van Athene  en dat is nog een heel eind. Rond 19.30 uur rijden we de camping op,gelukkig is er nog plaats voor ons. Het is een echte stadscamping veel verkeerslawaai.

Ondanks de herrie hebben we goed geslapen en rijden we op tijd weg richting Korinthe. We stoppen bij het kanaal van Korinthe. Keizer Nero is ooit met 6000Joodse slaven begonnen aan dit project maar pas eind 1800 is het afgebouwd. Het kanaal is 7 kilometer lang, 23 meter breed en 90 meter diep. Indrukwekkend! Het verbindt de twee zeeën en scheelt vele zeemijlen rondvaren.

De opgravingen van Korinthe zijn minder mooi dan die in Delphi. Maar ook hier zijn we wel weer onder de indruk. Hoewel ik niks heb met de apostel Paulus is het toch wel bijzonder te staan op de plaats waar hij terecht moest staan vanwege valse predikingen.   Ook hier weer de restanten van een grote Apollotempel. Duidelijk is te zien dat er zowel Griekse als Romeinse bouwwerken hebben  gestaan. Het museum is klein maar wel mooi.

Rond 14.00 uur rijden we camping Bekas op in Epivadros. We krijgen een prachtige plaats direct aan zee. De geur van pijnbomen, het lawaai van krekels, de rollende golven op het strand en de zon geven samen het ultieme zomergevoel. We besluiten hier zeker twee nachten te blijven. De was moet worden gedaan en een dagje wat luieren is ook wel heel aantrekkelijk.

1. Marianne en Rien:
    13 september 2014
    Heel indrukwekkend wat jullie allemaal gezien hebben. En inderdaad goed dat Dauwe gelezen had van dat klooster. Anders had je dat gemist. Nog heel plezier, groetjes, knuffels van ons.

Marianne en Rien
  2. Henk en Ina:
    13 september 2014
    Wat leuk jullie verslag weer te lezen. Jullie reizen ons een beetje " achterna" lijkt het wel . Behalve dat klooster dat hebben we niet gezien. Groetjes uit de baai van Navarino. Ook zeer de moeite waard om een paar dagen te verblijven.
  3. An en Roel.:
    14 september 2014
    Een heel mooi verslag.Zou het graag ook doen,reizen langs Griekse oudheden.Nog veel plezier.Liefs van An en Roel.