Juni in Jutland

17 juni 2015 - Assen, Nederland

Die avond krijg ik toch nog de mooie zonsondergang waarop ik me zo op verheugde. De kleuren van de lucht nadat de zon in de zee is verdwenen zijn schitterend. Dit zijn beelden die nooit vervelen.

Zondagmorgen is het weer nog een beetje onaangenamer geworden. Het is gemeen koud buiten en het waait niet nee het stormt. Na het ontbijt verlaten wij de camping. We maken een heerlijke wandeling langs de zee waar metershoge golven af en aan rollen. We doen een wedstrijd met de golven en zo waar wij winnen, we houden droge voeten. Na anderhalf uur zijn we voldoende uitgewaaid en hard toe aan een kopje koffie. We rijden naar Hanstholm en genieten aan het strand van de verrichtingen van wind surfers en de kightsurfers. Metershoge sprongen maken ze op de rollende golven en presteren het dan ook nog om te blij ven staan op hun kleine boards. We aanschouwen al dit sportieve gedoe vanuit de camper, het is ons buiten te koud.

In Klittmoller vinden we een mooie camping zo'n 500 meter vanhet strand. De camping ligt in het duinengebied waar we jaren geleden eens een vakantiehuis hebben gehuurd met Joke en Roel. Als de camper goed staat wandelen we naar de zee, althans dat is de bedoeling. Maar we zijn het duin nog niet over of we worden gezandstraald, au, au. We rennen het duin weer af en wandelen terug naar de camper.

Als Dauwe s' avonds na een bezoek aan de wc de camper weer binnenstapt zegt hij zeer beslist dat we morgen naar Ribe zullen rijden en dinsdag naar huis. Hij is helemaal klaar met de kou en de storm.

Maandagmorgen rijden we richting Ribe. Ik vind het aan de ene kant wel jammer al naar huis te gaan zo graag had ik nog een dag gefietst of gewandeld door de prachtige duinen maar Dauwe is onverbiddelijk. En eigenlijk is dat ook prima dit weer is geen vakantieweer. De camper schommelt af en toe een beetje door de harde wibd als we tussen de fjorden en de zee doorrijden. Rond 3.00 uur zijn we in Ribe waar we een plekje vinden op een prachtige camping. Vandaar is het maar 1500 meter naar het centrum van de mooie oude stad. De stad is zeker een bezoekje waard, de mooie Domkerk, en de kerk met de abdij bezoeken we beide. We zien dat in alle kerken die we in Denemarken bezocht hebben er schepen hangen in de kerk, wat daar toch de bedoeling van is ga ik nog eens opzoeken. De toeristen die rondlopen door het stadje doen dat net als wij, huiverend met opgetrokken schouders, velen met muts op en dikke sjaals om. Tegen 17.00 stappen wij een pizzeria binnen wij zijn we toe aan iets warms.

Dinsdagmorgen, het is niet zo koud als de vorige dag maar het maakt voor ons geen verschil. We gaan naar huis. Het is druk bij Hamburg maar gelukkig worden we niet geplaagd door files en zijn we rond 17.00 uur weer aan de Schanswal.

1. Josita Verweij:
    17 juni 2015
    Welkom thuis! Jammer dat de wind jullie parten speelde. In zuid Limburg is het heerlijk. Geniet nu maar van thuis! Liefs van ons
  2. An en Roel.:
    17 juni 2015
    Bij ons in Egmond is het ook koud en er waait een straffe wind.Juist vandaag wilden we in zo'n korf aan het strand zitten.Zon en wind kwamen uit dezelfde hoek dus niks in de zon zitten.Hopen morgen op beter weer maar ik betwijfel dat.Vrijdag gaan we weer naar huis.
    Lieve groetjes Roel en An.