In Bagan: van pagode naar pagode

2 maart 2014 - Min Kun, Myanmar

Het is nu zondagavond in Bagan. Gistermorgen vertrokken we uit Monywa en we mwamen rond 400 uur aan in ons hotel in Bagan.

Bagan is een van de meest spectaculaire Boeddhistische bezienswaardiheden van Zuidoost-Azie. De droge dorre vlakte rond het stadje is bezaaid met Boeddhistische heiligdommen. Er liggen nog 2200 pagodes min of meer allemaal nog intact en 2000 ruïnes.  De gebouwen zijn stille getuigen van de gouden eeuw van Birma die was tussen de 11e en de 13e eeuw.

Ons hotel is gelegen aan de zandweg en ligt midden tussen de pagodes. Vanaf ons terras hebben we een prachtig uitzicht op een aantal bouwwerken. En dan is er nog iets peciaals aan dit hotel; het heeft een zwembad!! En voor het eerst deze vakantie liggen we een uurtje in de zon en neem ik een verkoelend bad in het zwemwater. Liggend op mijn rug in het water zie ik de rood/bruine pagodes. Dat is gaaf.

We hebben met ThantZin afgesproken om 5.00 uur weer klaar te staan. We gaan nog even als opwarmertje voor de volgende dag een pagode op om vandaar de sunset te zien.

Er is wifi maar de verbinding is reuze traag en valt steeds weg, zo irritant. Maar het lukt om contact met het thuisfront te hebben, dat is altijd fijn. Jannelies, Jan en de kindeen zijn weer thuis van een weekje Noordwijk, Noah en Isis terug van Texel en Jasper en Annemiek onderweg naar Gerlos. Omdat we op de hotelkamer geen verbinding met het wifi hebben loop ik midden in de nacht naar de receptie om te kijken of de wintersporters al ge-appt hebben dat ze zijn aangekomen, maar nog geen bericht.

Zondagmorgen wat zeg ik zondagnacht! Om 5.00 uur gaat de wekker. ThantZin wil ons de sunrise boven Bagan laten zien en dus moeten we om 6.00 uur klaar zijn. En dat in de vakantie..... De sunrise wordt door meer mensen dan Dauwe en Jetteke bekeken tjonge zeg wat een drukte om een mooi plekje op de hoogste pagode te bemachtigen. De sunrise is de moeite van het vroeg opstaan wel waard. Op een gegeven moment stijgen er  12 het luchtballonnen op, ook op die wijze kun je de sunrise boven Bagan meemaken. Voor drie kwartier moet je dan wel 300 dollar betalen.

Na het ontbijt stappen we weer in de auto. Vandaag zullen we een groot aantal pagodes  bezoeken. Bij elke pagode hoort een mooi verhaal en gelukkig kent ThantZin al die verhalen. Hoeveel Boeddha's ik vandaag fotografeer, geen idee. Maar het zijn er veel, heel veel. Ze zijn groot, klein, staand, zittend of liggend, zelfs dood en betreurd door monniken. Ze zijn van hout, klei, marmer, wit of goud, gouden kleed om of rode monnikenpij. Ook zijn ze geschilderd maar die schilderingen zijn in 900 jaar toch wel beschadigd, of in de 18 e eeuw overgeschilderd zonder ook maar enig respect voor de kunst van weleer.

Bij de meeste pagodes zijn de souvernierverkopers ook druk in de weer en het is moeilijk steeds weerstand te bieden aan zielige verhalen of smekende bruine kijkers.

Gelukkig hebben we vanmorgen bij een atelier al laquewerk gekocht en komen we wat dat betreft niet meer in de verleiding.

Rond 300 uur zijn we terug bij het hotel en voor de tweede dag op rij liggen we alweer een uurtje bij het zwembad. Maar met een temperatuur van 36 gr. Is dat niet verkeerd.

We hebben afgesproken om rond 1630 weer op weg te gaan. Eerst bezoeken we de enige tempel in Bagan die niet aan Boeddha maar aan Vishnu is gewijd. Dit was voor de Indiase kooplieden die destijds woonden in Bagan. De zijderoute ging langs Bagan en dus was het een belangrijke handelspost.

Na deze tempel nog weer een andere. Het is druk met toeristen uit Myanmar. De kinderen hebben vandaag voor drie maanden zomervakantie gekregen en veel gezinnen maken een dagtrip met de bus naar Bagan. Deze toeristen bekijken de pagodes en tempels op een geheel andere wijze dan wij westerlingen. Ze lopen op een holletje rond, knielen ineens neer bij een Boeddhabeeld en waarom dan juist die ene kan ThantZin mij ook niet uitleggen. Er wordt geofferd en verder maar weer, soms even een vrome groet aan een Boeddhabeeld maar dat is het dan ook wel. De schoonheid van de bouwwerken, van de muurschilderingen, van de diverse beelden het interesseert hen totaal niet.

Omstreeks 5.30 beklimmen we weer een pagode om de sunset te zien. Het is een mooi gezicht de zon te zien verkleuren en snel te zien verdwijnen.

Terug bij het hotel is het in inmiddels ,dinertime en dus gaan we lekker eten. En daarna ...dit verslag typen. Morgen nog een dagje omgeving Bagan en dan weer verder. Wat een reis!

1. Jasper:
    2 maart 2014
    Klinkt goed oudjes!!!!!! Wij gaan nog ff apres skieen!!!!!!
  2. An en Roel.:
    3 maart 2014
    Jullie zullen wel afvallen door al dat pagodebeklimmen.En van rijst groei je ook niet.Enfin thuis kun je weer bunkeren.Groetjes An en Roel.
  3. Henk en Trijntje:
    3 maart 2014
    Kun je nog Boeddha's zien na zo veel verschillende te hebben gezien. We zijn benieuwd naar de foto's en film. Geniet er van.
    Groet,
    Henk en Trijntje
  4. Jaap Bouma:
    7 maart 2014
    Zwervend door Italie viel ons steeds weer op dat er zoveel geld werd uitgegeven, ook in tijden van grote armoede, voor het bouwen van kerken. In Moslimgebieden zie je dat van de vele fraaie moskeeën. Bij jullie zijn dat de Boeddha's en de Pagodes. Overal in de wereld is dat gelijkwaardig. Het belangrijkste is dat we dat van elkaar respecteren en waarderen. Genieten van al die kunst is het belangrijkste.
    Mooie reisverhalen Complimenten