Van Assen tot Valloire

23 augustus 2015 - Valloire, Frankrijk

Zondagmorgen 16 augustus vertrekken we voor een reis met de camper, die ons, zo is het plan, zal brengen van Assen via Rosmalen naar Valloire, de Provence, Avignon, Toulouse, Pyreneeën, door Spanje  naar Valencia en via de kust met uitstapjes naar het binnenland van Catalonië,  weer door Frankrijk terug naar huis. Onze eerste stop is  in Rosmalen, bij onze vrienden Rien en Marianne. Rien is herstellend van een open hart operatie en we willen graag met eigen ogen zien hoe het met hem gaat. Het ontvangst is zoals altijd allerhartelijkst, wat zou een mens zonder echte vrienden toch arm zijn. Gelukkig gaat het goed met ons vriendje en we herkennen weer helemaal de 'oude' Rien. Hij en Marianne ogen 10 jaar jonger dan toen ze in februari aankwamen bij ons in Portugal en ze nog maar kort wisten van Rien zijn hartfalen. We hebben een gezellige avond,mogen niet in de camper slapen maar ' moeten' naar de ons zo bekende logeerkamer. De volgende morgen na een lekker ontbijtje worden we uitgezwaaid en gaan we op pad.                                                                                              Het is niet echt fraai vakantieweer het is koud en het regent, pas bij Bastogne wordt het droog. We rijden via Longwy en na Nancy wordt de lucht helderder en de temperatuur ook iets aangenamer. We overnachten in Charmes een mooi klein dorpje aan de Rhone waar we staan opeen camperplaats met prima sanitair. We eten ' s avonds in het dorpje en gaan op tijd slapen.                                                                       De volgeden dag rijden we door de mooie Jura, zeker een gebied om nog eensnaar terug te gaan. Ik neem het stuur over en jawel! Haarspeldbocht op haarspeldbocht en een dorpje met heel nauwe straatjes. Dauwe draait zijn hand hier niet voor om maar ik heb klotsende oksels. Gelukkig gaat het goed.   Ineens zien we een kleine vos de weg oversteken, wat toch een mooi beestje, glanzende vacht en een prachtige staart. De weg naar het meer van Genève is er een met heeeel veeel haarspeldbochten die hun naam zeker eer aan doen. De uitzichten op de noordkant van het meer zijn mooi. Eenmaal in Nyons nemen we de weg langs het meer maar er valt door de bebouwing bijna niets te zien van het meer en dat is jammer, we hebben ons dat anders voorgesteld. Eenmaal in Genève is het erg druk, we rijden langs de gebouwen van de Verenigde Naties en de ontelbare vlaggen die er hangen vragen om een foto maar we kunnen er niet stoppen. Voor dit gebouw staat een grote houtel stoel met een afgebroken poot, het symbool van het verdrag tegen het gebruik van landmijnen. De city camping is snel gevonden. Het is een camping onder de aanvliegroute van het vliegveld en we verbazen ons over het enorme aantal vliegtuigen dat overkomt. Elke drie minuten wel een! Als campinggast krijgen we gratis tickets voor gebruik openbaar vervoer naar het stadscentrum daar gaan we morgen zeker gebruik van maken.

Woensdag. We staan redelijk op tijd op om naar de stad te gaan. Eerst met lijn 54 overstappen en dan verder met lijn 6 of 19. Het klopt allemaal en we zijn binnen een minimum van tijd in het centrum van de stad. Bij het toeristenbureau halen we een plattegrond en we wandelen de stad door. Genève is niet een bijzonder mooie stad, wel een drukke. Wat lopen er veel mensen op straat, alle rassen en werelddelen zijn er vertegenwoordigd. We zien zoveel zwaar gesluierde moslima's het is alsof we in het noorden van Maleisië zijn. Bij het meer hopen we de spectaculair hoog spuitende fontein in werking te zien, maar helaas deze doet het niet. We wandelen naar het    Place de la Madeleine in het oude stadsgedeelte en bekijken de St. Pierre een oude kerk, die heel duidelijk niet meer voor RK diensten wordt gebruikt. Op het terras drinken we een kopje koffie waar we Zw.Fr. 11.20 voor betalen. Wat een prijs. Tegen 6.00 uur zijn we met afgesleten pootjes terug op de camping.

Donderdag. We doen er twee uur over om de stad uit te rijden zo druk is het. De rit verloopt goed, we schieten redelijk op. Vanaf St, M. De Marienne, waar de col de telegraf begint is de weg weer erg mooi. Tegen 3.00 uur zijn we op de camping in Valloire waar de spandoeken " Fiets en loop voor een huis "ons begroeten . De camping is prima. We zetten de camper op zijn plaats en het duurt niet lang of er komen twee fietsers ons begroeten Jannelies en haar collega Anneke. We drinken even wat samen en dan gaan de meiden terug naar hun huis en wij lopend het dorp in. Morgenochtend om 900 uur is de briefing voor de vrijwilligers, wij hebben zin in het evenement waarbij bijna 400 deelnemers voor het goede doel de Col du Galibier gaan oplopen of opfietsen en een van hen is Jannelies.

1. An en Roel.:
    24 augustus 2015
    Als gewoonlijk leuk en interessant.

Wens s.v.p. Jannelies succes van ons.

Groetjes van An en Roel.