De Meteora kloosters

5 september 2014 - Kalambáka, Griekenland

We rijden via een super aangelegde autosnelweg waar om de 20 kilometer gewaarschuwd wordt voor overstekende beren en aan beide zijden van de vier baansweg dubbele hekken zijn geplaatst. Als de autosnelweg stopt, stoppen ook de waarschuwingen voor beren, heel bijzonder.

Thessalie rijden we binnen en voor we het in de gaten hebben rijst het Meteoragebergte voor ons op. We komen uit bij een van de mooiste bezienswaardigheden van Griekenland ; de meteorakloosters gebouwd in de 14e en 15e eeuw. Ze zijn gelegen hoog boven op rotspieken en ogen onbereikbaar. Camping Vrachos heeft plek voor ons en we vinden een prima plekje.

De volgende dag hebben we een klungeldagje en dat is ook heel fijn. In de loop van de middag haalt Dauwe de fietsen uit de camper, eerst wandelen we nog even door Kastraki het dorp waar we kamperen en daarna fietsen we een stukje de berg op om te kijken of we morgen op de fiets naar de hoog gelegen kloosters kunnen. Dat gaat ons lukken! Hulde aan de E-bike. Het toeristische plaatsje Kalambaka fietsen we door, we eten een lekker ijsje en peddelen terug. 'S avonds hebben we gezellig contact met het thuisfront via app verkeer.

vanmorgen, vrijdag schijnt de zon heerlijk als we opstaan. Na het ontbijt stappen we op de fiets om de kloosters te gaan bezoeken. Het is fascinerend om op de fiets langs de prachtige zwarte bergen te fietsen. We bezoeken een drietal kloosters en kijken ons de ogen uit naar de schitterende fresco's. Diep onder de indruk zijn we van de heilige plaatsen waar vrouwen verplicht een rok en bedekte bovenarmen en schouders moeten hebben. Kloosterlingen lopen vriendelijk ogend rond en gelovigen kussen devoot de iconen achter het glas. We lopen heel veel traptreden op en af maar het is zo de moeite waard. Wat moet het hier in het hoogseizoen druk zijn, ook nu is het fijn dat we op de fiets zijn voor de camper hadden we geen parkeerplaats kunnen vinden. Het stijgen en dalen gaat prima, ik vind het wel stoer dit fietsen in de bergen.

Via Kalambaka fietsen we terug en dan is het fijn dat er een zwembad is op de camping.

Morgen gaan we naar het schiereiland Pilion.

1. An en Roel.:
    5 september 2014
    Dit was gelukkig geen regenverhaal.
    Mooi zo,n klooster.Wij zagen er een op Kreta.

Nog veel plezier.

An en Roel.
  2. Marianne en Rien:
    6 september 2014
    Zie je wel, geen regen meer. Het blijft leuk jullie verhalen te lezen en zo een beetje mee te kunnen genieten.

Groetjes, liefs,

Rien en Marianne