Hoe verwoord je " relaxed genieten"

18 september 2014 - Githion, Griekenland

Als ik ' s morgens bij de receptie ga afrekenen, jawel 17 euro, krijg ik een stek van een Grieks kruid in mijn hand gedrukt, een potje zelf ingemaakte dikke olijven en twee heerlijk uitziende koeken die de vrolijke campingmevrouw de vorige dag heeft gebakken, mee. We worden hartelijk door haar uitgezwaaid en voelen ons echt gewaardeerde gasten.

De kustweg die we rijden is weer eens grandioos mooi,hoe vaak we dat deze reis al tegen elkaar hebben gezegd. In het piepkleine dorp Poulithra komen we een bus tegen en het vraagt van Dauwe ware stuurmanskunst de camper ongeschonden het dorp door te rijden. Mar het kan nog erger, ons navigatiesysteem heeft om ons totaal onbekende reden een grote voorkeur voor te nauwe zandweggetjes i.p.v. Ons lver normaal begaanbare wegen te sturen. Dit leidt ertoe dat we in Leonidio volledig klem komen te zitten en het heel veel draaien en insteken kost voor we het dorp weer uit zijn.

De kleine verstilde dorpjes die we doorrijden komen zo uit een film opgenomen op het Griekse platteland, buiten de dorpjes olijfgaarden, mekkerende geitjes, vijgenbomen en sinaasappelplantages. Ineens zien we, echt waar, een grote schildpad op straat! Hoe die daar terecht is gekomen...

Het plan is te overnachten bij Monemvassia maar daar is geen camping. Volgens de reisgids wel in Nomia, 5 km verderop. Mooi niet. De camping die er misschien wel ooit is geweest is gesloten. We besluiten terug te rijden naar Monemvassia en daar als echt zigeuners op het strand te overnachten; dat doen meer camperaars. We nemennog een duik in zee en gelukkig is er een douche op het strand zodat we niet pikkend en plakkend ons weeraankleden. We eten ' s avonds lekker in Gefira.

De volgende morgen beginnen we met zwemmen in zee, afdouchen op het strand en zo zijn we voor een keer schoon genoeg om de wereld aan te kunnen. Monemvassia iseenvestingstad die slechts met een smalle dam is verbonden met hetvaste land en de plaats Gefira. Moni emvasia betekent enige toegang en dat klopt. De stad is via een toegangspoort tebetreden.endatbetreden is ook letterlijk, de straatjes zijn zo nauw, er zijn zoveel trappetjes hier kun je alleen maar lopen. Het is prachtig met respect voor het verleden gerestaureerd, kleine winkeltjes met prullaria, talloze restaurantjes, mooie onverwachte pleintjes dat alles tesamen maakt het geheel onvergetelijk mooi. We smullen van eenheerlijke cappuccino fredo met verrukkelijk sinaasappelgebak en vindendat we het maar goed hebben getroffen.

en weer,het wordt saai, een prachtige weg naar uiteindelijk Githion waar we op de camping Githion bay een mooie plaats vinden. De camping is direct aan het strand, voorzien van een mooi zwembad, fijne ligstoelen, lounchebanken. Hoe luxe wil je het hebben. Terwijl we op eenvan die banken liggen bedenk ik dat er soms geen woorden zijn die kunnen weergeven hoe relaxed genieten kan zijn.

De volgende dag doen we weinig meer dan zwemmen, langs de zee wandelen lezen en luieren.

Vanmorgen ,donderdag , zijn we op de fiets gestapt om naar Githion te gaan. Het antieke theater dat er nog is stelt niet veel voor maar de distels er omheen zoveel te meer! Dauwe krijgt een lekke achterband en het kost best wel wat moeite om een mannetje te vinden die de band repareren kan. Optimistisch als we zijn hebben we geen reparatieset bij ons. We lunchen heerlijk bij Saga en de rest van de dag brengen we luierend door. Het is minder warm dan gisteren en er zijn af en toe dreigende wolken.

Morgen willen we een tocht door de omgeving gaan maken en waar we dan zullen overnachten zien we wel. Misschien wel weer op deze camping.

1. Marianne en Rien:
    18 september 2014
    Hoi lieve Mikkies,
    Kunnen jullie wel met jullie mooie verslag. Het lijkt ons prachtig. Alleen wij zitten hier. We zien uit naar jullie live-verslag met bijbehorende foto, s etc. Geniet er maar lekker van. Het is jullie gegund.

Groetjes, liefs,

Marianne en Rien.
  2. An en Roel.:
    18 september 2014
    Wat zien jullie toch fantastische zaken.Griekenland is een prachtig ,,zwerfland,,.
    Wat hier aan Griekenland doet denken,is het mooie weer.
    Groetjes van An en Roel.
  3. Elsemieke:
    19 september 2014
    Oohhhh wat klinkt t allemaal goed zeg! Alleen ins krijgen jullie niet jaloers vanuit zonnig texel ;-)

liefs!
  4. Jannelies:
    19 september 2014
    Jeumpie.....wat klinkt dat fijn!!!!!!
    Nou, achter mijn bureau is het ook leuk hoor;)

Lekker genieten lieverds!!!!!!
  5. Jaap Bouma:
    19 september 2014
    Prachtig geschreven verslagen. Complimenten !. Genieten van het goede is een kunst.
    Grietje en Jaap Bouma