Porno in Africa

5 oktober 2017 - Kruger National Park, Zuid-Afrika

Maandagmorgen halen we onze auto op; een Toyota RAV4 groot genoeg voor ons en onze rugzakken. Henk begint als chauffeur, het is even wennen het stuur rechts en
links rijden. We zijn snel buiten Johannesburg en de natuur is echt niet spectacular die eerste 200 kilometer. Bij een groot winkelcentrum drinken we een kopje koffie bij de Mac, daarna halen Trijntje en ik boodschappen bij de Pick en Pay. We denken snel onze inkopen te kunnen doen maar komen terecht in een modern groot shoppingcentre en de vele winkels die er zijn nodigen uit tot uitgebreid winkelen, wat we natuurlijk niet doen. 98% van het winkelend publiek is zwart, toch zijn alle etalagepoppen en fotomodellen blank. Hoe raar!

We rijden langs dorpen met alleen maar kleine twee - of driekamerwoningen, een verdieping hoog, zandweggetjes tussen de huisjes door. De natuur oogt doods en dor, toch is het voorjaar. Hoe anders is de lente bij ons.  Bij kolenmijnen wordt nog hard   .  Met een glimlach lezen we de plaatsnamen, Vogelstruispoort, Paardeplaats, Nelspruit. De tocht leidt ons door de Schoenmanskloof en de natuur is er prachtig. Daarna komen we in een gebied met heel veel citrusplantages, macadamia- en avocadobomen. In kleine stalletjes langs de kant van de weg worden de vruchten te koop aangeboden. Natuurlijk kopen we een net avocado's. De reis verloopt goed maar we moeten wel opschieten want om 18.00 uur gaat de gate van het Krugerparc dicht. Nou dat opschieten kunnen we vergeten we worden staande gehouden door een politieagent. Snelheidscontrole! Het schijnt dat we 15 km te hard hebben gereden en de boete is 750 ZArand. We moeten dat dezelfede dag nog betalen op het politiebureau maar daarvoor hebben we echt geen tijd. De agent biedt aan het bedrag voor ons op het bureau af te geven, we krijgen geen receipt en vol wantrouwen rijden we verder en besluiten dat het een mooi verhaal is voor thuis.

Net op tijd zijn we bij het Kruger parc.

We zijn twee minuten in het parc en spotten een neushoorn, even later zien twee giraffes.We zijn meteen dolenthousiast. In  Skukuzaa overnachten we in een leuke rondavel. 's Avonds eten we buiten bij kaarslicht en realiseren ons hoe goed we het Hebben.

Dinsdagmorgen, meteen na een heerlijk ontbijt van yoghurt granen en vers fruit in de auto en wild spotten. Wat een dag wordt het. We zien  olifanten, impala's, steenboks, wrattenzwijntjes koedoes, giraffes, apen, afrikaanse buffels, het ene dier is nog mooier dan het ander. Dan weer stoppen we voor overstekende antilopes, dan voor een kudde olifanten. Op een brug staat een aantal auto s. De reden is een mannetjes en een vrouwtjesleeuw. En alsof dat nog niet spectaculair genoeg is paren ze ook nog, en dat onder onze ogen, sans gene.  Tegen het eind van de dag zien we zelfs twee hyena s en bij een groot water een kleine krokodil. Daar lopen ook veel grote zwarte apen, bah wat stinken ze. Op tijd arriveren we in het Olfants Rest Camp waar we weer slapen in rondavels en we een schitterend uitzicht hebben. We smullen s' avonds van een heerlijke Bobootie en liggen op tijd in bed.

1. Olga en Harm:
    5 oktober 2017
    Het klinkt allemaal weer heel avontuurlijk. Zijn we ook wel gewend van jullie. Volop genieten. Veel plezier op jullie verdere tocht.
  2. Ellie Peereboom:
    5 oktober 2017
    Ik kan bijna niet geloven dat de dieren die ik alleen van plaatjes en sommige uit de dierentuin gewoon op jullie pad komen. geweldig en erg indrukwekkend denk ik...
  3. Noor:
    5 oktober 2017
    WoW...wat een geweldig avontuur. Super om al deze dieren nu van dichtbij te zien!
    Veel plezier!
  4. Jan:
    5 oktober 2017
    Hebben die agenten een opleiding in Marokko gehad?
  5. Margie:
    Geweldig!!! Genieten...xx
  6. Elsemieke:
    5 oktober 2017
    Gaaf!! Ik geniet met jullie mee!
  7. An en Roel.:
    5 oktober 2017
    Kon Douwe niet zeggen dat de Nederlandse politie anders handelt ?Mooi verhaal.
    Groetjes.
  8. Femmy:
    6 oktober 2017
    Wat weer een mooi verhaal, echt genieten.
    Groetjes,