Cape town

26 oktober 2017 - Cape Town, Zuid-Afrika

Woensdag. Het is jammergenoeg zwaar bewolkt als we Hermanus verlaten. Dat is jammer want de kustweg die we naar Kaapstad gaan rijden moet een schitterende route zijn. Het duurt niet lang of de bodem zakt uit de hemel en het plenst. Onderweg is er een oud walvisslachthuis waarin nu de opvang van Afrikaanse pinquins is gevestigd. Dat gaan we bezoeken, ondanks het feit dat we rennen van de auto naar het gebouw komen we lekker nat binnen.Eerst maar koffie. In het oude slachthuis is een interressante tentoonstelling over wat er destijds allemaal van de gedode walvissen werd gebruikt. Zelfs de balijnen uit een corset waren afkomstig van de walvis. Zo leren we nog eens wat!  We willen buiten ook wel graag bij de pinquins kijken maar het regent zo hard en de paraplu's en regencape's liggen onderin de rugzakken, en dat is niet handig. We vervolgen onze weg en vergapen ons aan de grote huizen van de riche and famous uit Kaapstad, die deze villa's waarschijnlijk als vakantieonderkomens hebben. Echt gezellig oogt het niet wel groot en luxe. Op ongeveer 30 km van Kapstad beginnen de townships van de mothercity, zoals Kaapstad ook wel wordt genoemd. Talloze kleine plaatstalen bouwsels dienen als huis, maar gelukkig zijn er ook wel straten met stenen huisjes die weliswaar niet groot maar ook niet bouwvallig zijn. Rond 13.00 uur rijden we de wereldstad binnen. Het is na bij na vier weken echt even wennen zoveel verkeer oms ons heen, zoveel drukte en gedoe. De navigatie, waarmee Trijntje echt geen liefdesrelatie meer onderhoudt, brengt ons keurig naar het Floreal huis. Ons guesthouse. Het is een prachtig groot wit huis. Bij de entree een klein zwembad, dat niet echt lokt met dit weer, maar dat terzijde. Binnen een ruime ontvangsthal en houten krakende trappen met dikke lopers die ons naar onze kamers voeren. De kamers zijn heel mooi, wat is de standaard toch een stuk hoger dan in ZuidOost Azie. Tegenover het guesthouse is een klein eethuisje waar we lunchen. Daarna leveren we bij Bidvest onze auto in en gaan we aan de wandel. We komen uit in de Victoria en Albert harbour. Een groot havengebied met de moderne allure die niet onderdoet voor die van bijvoorbeeld Singapore. Wie had dat gedacht, wij niet. We sjouwen rond, genieten heerlijk van een drankje in de zon, shoppen in een multigroot modern winkelcentrum en hebben het leuk. ' s Avonds eten we in de food hall, een heerlijke piza, vergesperst sap , uitzicht op het winkelende publiek, hoe gezellig Met de taxi gaan we terug naar het Floreal house.

Donderdag. Om 7.00 uur alweer aan het ontbijt want om 8.00 uur start de hiking en bikingtour Kaap de goede hoop. Het hoost en de regencapes toveren we te voorschijn. In blauw, groen, roze en roze met witte stippen gehuld gaan we op stap. Op tijd zijn we bij Ashanti, een guesthouse 2 km verderop. We worden opgehaald met een busje met daarachter een grote kar vol met fietsen, dat belooft wat. . Eerst rijden we naar een kleine haven waar we aan boord gaan van een boot die ons naar de zeerobben zal brengen. De boot is bomvol en we zien de lol van deze expeditie niet helemaal in. Maar vooruit, wie weet hoe leuk het wordt! Het stormt, regent nog steeds en de aanblik van de zeerobben en de pinquins op de rotsen is niet anders dan in Hermanus. Na een half uur varen we terug en gaan we opnieuw het busje in. De gids is een man die graag en veel vertelt. Op zich leuke weetjes maar sla het allemaal maareens op. De kustweg die we rijden is prachtig en gelukkig wordt het ook droog. De bus stopt en de fietsen worden uitgeladen. Allemaal krijgen we een helm op , uitleg van remmen en versnelling. Bij het woord hiking gingen Henk en Trijntje en wij uit van een lange fietstocht door het mooie natuurgebied rond de kaap. Nou het blijkt een 5km lange fietstocht langs de weg te zijn en dat is het. Best een beetje teleurstellend, we worden er lacherig van. Na een heerlijke lunch gaat de bus verder en stopt deze aan de voet van de berg waarop de vuurtoren van Cape Point staat. De bavianen vormen hier een grote plaag. Twee rangers lopen er iedere dag rond om de brutale apen het fijnbos weer in te jagen. Ze stelen alles wat ze te pakken kunnen krijgen, tot aan de rubbers van de autowissersaan toe. Ook wij zien  een paar van die boefjes op geparkeerde auto's zitten. We wandelen wel naar boven, ook geen lange wandeling. En weer denken hoezo hiking? Het uitzicht vanaf de vuurtoren is prachtig, de lucht is schoongeregend en het is naturlijk bijzonder te staan op het meest ZuidWestelijke puntje van Afrika. Hierna rijden we naar het punt van Kaap de goede Hoop. Ook hier worden volop foto's gemaakt. Een aantal keren stopt de bus nog voor struisvogels die er met hun kuikentjes rondlopen. De struisvogelmoeder is bruin van kleur, de papa zwart. De moeder is overdag op de eieren, de papa met zijn zwarte kleur 's nachts.

Tegen 18.00 uur zijn we terug in Kaapstad. We wandelen terug naar Floreal house, eten er heerlijk en kijken al met al toch wel terug op een leuke dag.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Elsemieke:
    27 oktober 2017
    En....nu spierpijn van de barre tocht?
    Lieverds geniet van de laatste momenten van deze geweldige vakantie! Knuffel
  2. Femmy:
    27 oktober 2017
    Jammer voor jullie dat het weer niet echt mooi was, wel weer een hele ervaring rijker.
    Als jullie weer terug zijn zou ik eerst maar een week of 2 rust nemen. Even bijkomen van
    alle indrukken, hoofd even leeg maken .
    Wat hebben jullie een geweldige tijd gehad en wat fijn dat jullie zoveel dingen met ons gedeeld hebben. Bedankt daarvoor!
  3. An en Roel.:
    28 oktober 2017
    Is dit het laatste verhaal,dat we van jullie krijgen?We hebben genoten van jullie belevenissen.Heel erg bedankt.Goede reis terug.Groetjes van An en Roel.