Mystras, een verlaten spookstad en het oude Messini

25 september 2014 - Gialova, Griekenland

Zondagmorgen starten we de dag maar op tijd. Vandaag staat een bezoek aan de verlaten spookstad Mystras op het programma en stel dat het er echt zo druk is als de reisboeken vertellen. We stappen op de fiets en realiseren ons weer eens hoe bijzonder leuk het is om de fiets te pakken i.p.v. de auto. De fietsen laten we achter bij de onderste ingang van de vesting die ooit in 1248 door de kruisridder Guillaume de Villehardouin is gebouwd. Onze leeftijd zorgt weer voor een gereduceerde entreeprijs. De aardige meneer bij het loket legt uit hoe we het best de route kunnen lopen, welke bezienswaardigheden we onderweg tegen zullen komen en hij zegt dat het wel een geklauter is maar niet meer dan twee uur in beslag zal nemen. Het klauteren klopt, de tijd niet. Het wordt geen twee maar bijna vier uur klauteren en dat vindt mijn lijf wel heel erg lang. Maar het is de inspanning zeker waard. De vesting is in de loop van de eeuwen door diverse bezetters opnieuw versterkt en dat is nog goed te zien. Het bevat en aantal mooie Byzantijnse kerkjes en kloostertjes en de oude fresco's zijn hier en daar heel goed bewaard gebleven. We klimmen door naar het kastro, het kasteel, op de hoogste punt. Vanaf daar hebben we een schitterend uitzicht op de Taigetos-bergen en de stad Sparta. Het Pantanassaklooster dat we ook kunnen bezoeken, uiteraard met een omgeslagen rok en een doek om de schouders, wordt nog bewoond door nonnetjes die ons maar wat graag gehaakte kleedjes willen verkopen. Wat toch jammer dat het niet de smaak is van Jannelies en Annemiek!

We zijn aan het eind van ons latijn als we weer terug zijn bij de fietsen, maar dat hebben we graag over voor zo'n mooie dag. De drukte is enorm meegevallen, ach het is tenslotte ook hier eind van het seizoen.

Het is fijn dat de camping een zwembad heeft want enige verkoeling komt goed van pas.

We verlaten camping Paleologoi en vinden dat we met 25 euro per dag knap zijn afgezet gezien het slechte sanitair.

De bergroute door het Taigetos-gebergte is schitterend. De haarspeldbochten wisselen elkaar in hoog tempo af en soms is de weg heel smal en hangen de rotsen erg ver over de weg. Wat vinden we alle twee dit soort wegen toch leuk! We komen aan in Kalamata en daar houden 'echte' zigeuners een paardenmarkt. In de supermarkt dichtbij die markt lopen twee beveiligingsmensen met kogelvrije vesten rond of dat nu met die zigeuners te maken heeft? Even verderop is een enorm grote zigeunermarkt, complete gezinnen met baby's, kinderen en oude mensen huizen aan de kant van de straat. Wat een drukte!

Het oude Messini dat we gaan bezoeken ligt 30 km ten Noorden van Kalamata. Wij vinden dit een van de mooiste vindplaatsen tot nu toe. Het is groot, en met de nodige fantasie kunnen we ons een goede voorstelling maken van de stad die vier eeuwen voor Christus gebouwd is. Nog goed is te zien dat de muren die vier meter hoog en twee meter dik waren opgevuld waren met aarde. Het aesculapeion waar de god van de geneeskunst werd aanbeden heeft nog duidelijk herkenbare restanten. Het prpylon van het Gymnasium is nog prachtig, dubbele rijen met zuilen geven duidelijk aan hoe groot het allemaal is geweest. Ook het stadion met de stenen banken is erg goed bewaard gebleven. Het geheel is erg groot en het is me toch warm!, het museum bevT een aantal mooie beelden een er van is Isis, een godin van de zee. Zij is beschermster van de zeelui en stond vaak afgebeeld met een zeil in haar rechterarm. Natuurlijk maken we van dit beeld een foto.

Het is aan het eind van de middag wanneer we aankomen op camping Navarino beach.  We vinden een prachtige plaats bijna direct aan het strand heerlijk. Hier willen we wel een aantal dagen blijven.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Elsemieke:
    26 september 2014
    Hey cultuursneuvers/zonaanbidders/sportievelingen/'zigeuners'/coureurs! Weer een leuk verhaal om te lezen tijdens de nachtelijke fles van Mila! Mooi om te blijven lezen dat jullie t zo naar de zin hebben! Liefs
  2. An en Roel.:
    26 september 2014
    Weer een verslag om van te genieten.
    Krijgen gewoon zin om ook maar weer te gaan zwerven met caravan of camper.
    Wij zijn net terug van een 5 daagse trip naar Texel.Hier ook cultuur,maar dan Jutterscultuur.
    Groetjes An en Roel.
    Groetjes An en Roel.