Iedere dag een nieuw avontuur

23 oktober 2017 - Hermanus, Zuid-Afrika

Maandag. Na een nacht heerlijk slapen in een kraakhelder bed met spierwitte lakens en niet ruikend naar stof of rook is het heel fijn wakker worden. Ik realiseer me dat ik het waarschijnlijk toch langer volhoud in een schone heldere kamer dan in een kamer als een schapenstalletje met dan wel een romantisch brandend kacheltje, maar wel een waarvan de scherpe rook in het rieten dak bleef hangen. Nu denk ik, terwijl ik dit typ terug aan onze kamer in Lesotho en daarmee doe ik alle andere mooie accomodaties die we hadden geen recht.

Na een lekker ontbijt in een mooie eetkamer vertrekken we weer uit Montagu. Via Bonnievale rijden we richting de kust. In Stormsvlei drinken we bij een farm stall koffie en we vergapen ons aan de prachtige tuin waarin he heerlijk ruikt en er zoveel blemen en bomen bloeien.

Een tijdje rijden we door wijngarden daarna is het weer graan, graan en graan. Het is interessant om aan de plaatsnamen te zien waar de kolonisten vandaan kwamen die er zich lang geleden vestigden. Zo zijn er Nederlandse plaatsnamen, veel Engelse en een paar Duitse. Een heel enkele keer zien we een boerenhoeve met een Franse naam.

Rond het middaguur rijden we Hermanus binnen. Een rijke Zuid Europees aandoende plaats, welvarend, grote witte huizen en gebouwen, veel nieuwbouw. Ook dit is Zuid Afrika. Er is  eel erkeer op straat en na alle rust van het binnenland is dat wennen.

We checken in en gaan naar the old harbour van de stad. Daar parkeren we, lunchen dicht aan zee. De baai waaraan Hermanus ligt is bekend om de vele walvissen die er zwemmen. Zagen we twee dagen geleden al veel walvissen en somsdolfijnen op zee, nu zien we de walvissen van heel dichtbij. Een doet, vast speciaal voor ons, een kunstje en springt wel vier keer achter elkaar helemaal het water uit en dat op een afstand van minder dan 100 meter. Tjee wat mooi! Er is een 12 km lang wandelpad langs de kliffen van de baai en we gaan aan de wandel. Op een afstand van ongeveer zeventig meter zwemmen een grote en kleine walvis met ons mee. Verderop in zee zwemmen heel veel andere walvissen , dit belooft wat voor de boottocht voor morgen  die speciaal gericht is op het spotten van walvisen.

1. Femmy:
    23 oktober 2017
    Wat hebben jullie je ontzettend goed voorbereid op deze reis. Dat kan niet anders!
    Groot boek erbij of alles ingestudeerd? Buitengewoon !!! Ik heb enorm genoten van deze reis, ook van alle andere reizen trouwens,, zo leer je zoveel ! Voor jullie is het interesse en nieuwsgierigheid, en ook ondernemen, denk ik. maakt niets uit. Ga vooral weer een nieuw verhaal schrijven over de volgende reis. Bundel het in en zoek een uitgever.! Fijne dagen nog, zover weg, op deze manier zo dichtbij. Liefs!
  2. An en Roel.:
    24 oktober 2017
    Weer met veel plezier Jullie avonturen gelezen.Hopelijk spotten jullie veel walvissen.In Canada gezien,erg mooi.Liefs van An en Roel.
  3. Anneke:
    24 oktober 2017
    Ik hoop dat jullie veel walvissen en misschien zelfs dolfijnen gaan zien.
    Ga je ook nog kijken bij de pinguins? In ieder geval nog heel veel plezier en dank je wel voor het geweldige reisverslag.