Afscheid van Cape townen weer thuis.

29 oktober 2017 - Assen, Nederland

Zaterdag onze laatse nacht in Cape Town. Mama zei altijd:" ale lofzangen hebben een eind" en dat geldtook voor reizen. Maar deze laatse dag in Zuid Afria gaan we nog goed benutten. De zon schijnt, de wind is ermee gestopt de doker van Cape Town te zijn. De inwoners van deze mooie stad noemen de harde wind in het voorjaar hun dokter. Hij blaast alle wintebacterieen de stad uit en zorgt  voor gezonde frisse zeelucht.

We wandelen naar de bushalte en gaan mee tot het fort. Daar bij het fort, eens aangelegd door onze voorouders, is het hart van de oude stad. Het grote plein er tegenover, wat er nu prachtig uitziet was vroeger de plaats waar de slaven werden verhandeld. We lopen door en komen uit bij een grote lokale markt. Hier zien we geen  witte mensen. Toch voelt het niet onplezierig. Wel wordt ons  gevraagd de fototoestellen in de tas te doen. Er wordt van alles verkocht, fleurige kleding, veel heel veel zoetigheid groentes en fruit. Ook zijn er diverse stalletjes waar ingenieuze kapsels worden vervaardigd. Via het grote treinstation lopen we door  de Heerengracht verder. Het is toch weer het Victoria en Alfred( niet Albert zo ik dacht) waterfront dat ons trekt. Het deed ons al denken aan Singapore en dat is niet gek want info leert ons dat er inderdaad bij de aanleg en realisatie ook gekeken is naar de gemoderniseerde haven van deze stad. Het VA waterfront krijgt per jaar  22 miljoen bezoekers, de 409 winkels, groot en klein, de tientallen eethuisjes en restaurants zijn daar heel blij mee. Na de koffie maken we een rondvaart door de havens en daarna door de grachten rond de haven. Juist in dit gebied zijn schitterende wooncomplexen gebouwd, gezien de uitstraling vast niet te huur voor een gering  bedrag.

Een deel van de middag brengen we door op terrassen waar we heerlijk met een drankje in de zon opnieuw genieten van allerlei straatoptredens van verschillende bandjes.

We eten ' s avonds in Floreal house en worden om 19.30 uur naar de luchthaven gebracht.

Zondag. Niet alle vier hebben we goed geslapen deze nacht in het vliegtuig, maar ach ook dat hoort bij reizen. De vlucht is voorspoedig en we landen op de geplande tijd op Schiphol. De trein brengt o ns weer naar Meppel en Assen. En dan is de reis voorbij. Met een diepe zucht nemen we afscheid van Henk en Trijntje, we hebben een in alle opzichten unieke reis beleefd waar we zo,lang we het ons kunnen heugen met plezier aan zullen terugdenkenZoals na iedere reis is het mooiste moment weer thuiskomen! Gezond en wel kinderen en kleinkinderen kunnen knuffelen, verhalen kunnenvertellen een aanhoren. Wat een rijkdom.

1. Anneke en Jacques:
    Dag Jetteke en Dauwe,

Welkom thuis en dat geldt natuurlijk ook voor Henk en Trijntje. Duidelijk dat jullie hebben genoten van deze mooie reis, zoals wij hebben genoten van je reisverhalen.
    Nu genieten van het weer-thuis-zijn en de herinneringen.
    Jetteke, een pluim (of ganzenveer?) op je hoed: je bent een geboren vertelster / schrijfster.
  2. Ben en Renée:
    29 oktober 2017
    Geweldig genoten van de reisvertellingen Jetteke en terwijl ik dit lees hoor en zie ik dat Henk en Trijntje worden thuisgebracht.
  3. Elsemieke:
    29 oktober 2017
    Welkom thuis en bedankt dat we via de mooie verhalen ook een beetje mee mochten reizen! Knuffel!
  4. An en Roel.:
    30 oktober 2017
    Dit was dus de laatste van een reeks leuke en interessante reisverhalen.Wij hebben ze met heel veel plezier gelezen.En nu maar weer wennen aan het dagelijkse leven.Groetjes An en Roel.